«Προβληματισμός στις τάξεις της αριστεράς για τον Αλέξη, το Άγιο Όρος και τους Ζαπατίστας; Μια λέξη μόνο: Μανταμάδος, 98% ΚΚΕ (κάποτε) και χριστανοί μέχρι το κόκκαλο. Έτσι για το διαλεκτικό υλισμό και την αλητεία της υπερβατικότητας.» Ετσι απάντησε στα σχόλια για την επίσκεψη του Αλέξη Τσίπρα στο Αγιο Ορος ο πολιτικός επιστήμων και επιχειρηματίας Γιώργος Παπαναγιώτου ― στο facebook βεβαίως, στον χλοερό λειμώνα του αθεϊσμού και του αντικληρικαλισμού.
Ο αγγλοσπουδασμένος Γ.Π. βεβαίως, εκτός από βρετανικό χιούμορ, διαθέτει ελληνική μνήμη. Και γράμματα γνωρίζει. Μπορεί να θυμάται λόγου χάρη ότι σπουδαίοι ποιητές, που δεν μπορούν να χαρακτηριστούν αντιδραστικοί, συντηρητικοί ή θεούσες, έχουν γράψει αξέχαστες σελίδες που τις διαπερνά μεταφυσικό ή θρησκευτικό ρίγος: Κώστας Βάρναλης, Γιάννης Ρίτσος, Τάσος Λειβαδίτης, Νίκος Καρούζος, Βύρων Λεοντάρης. Και με το παράδειγμα του Μανταμάδου Λέσβου υποδεικνύεται ακριβώς η αναχώνευση των ποικίλων παραδόσεων στο σώμα του νεοελληνικού κοινωνικού σχηματισμού. Εικάζω τέτοια θα ήταν, μεταξύ άλλων, η συζήτηση του κ. Τσίπρα με τον π. Βασίλειο Γοντικάκη, τον ιερομόναχο που συνέπαιρνε με τον εμπνευσμένο λόγο του τους αμφισβητίες φοιτητές στη δεκαετία του ‘80. Θα ωφελούσε πολλούς δοκησίσοφους η συνακρόαση.
Νομίζω ότι αυτό είναι το πολιτιστικό υπόστρωμα της επίσκεψης Τσίπρα στην αθωνική πολιτεία: αναγνωρίζει την πολυστρωματική και πολυδιάστατη παράδοση που αρδεύει τη σύγχρονη ζωή. Η Εκκλησία είναι ουσιώδες συστατικό στοιχείο της νεοελληνικής ταυτότητας, απ’ όποια πλευρά κι αν το δεις, με θετικές και αρνητικές αποτιμήσεις. Αρκεί να δεις και να επικοινωνήσεις με τη ζώσα Εκκλησία, το σώμα πιστών, πάντων ημών των βαπτισθέντων, και όχι να τη συρρικνώσεις στα μέτρα της επίσημης διοικούσας Εκκλησίας. Εκκλησία δεν είναι κάποιοι καμαρωτοί αρχιμανδρίτες και ξιπασμένοι δεσπότες· είναι οι ανώνυμοι πιστοί, οι θερμοί, οι χλιαροί, οι σιωπηλοί, οι ταπεινοί λευίτες, οι απόκληροι. Οπως ακριβώς όταν μιλάμε για Δημοκρατία δεν την ταυτίζουμε κατ’ ανάγκην με την τρέχουσα Κυβέρνηση, αλλά με την κοινωνία των πολιτών, τη ζωή και τους θεσμούς της.
Οι πούροι αριστεροί, οι ευλαβείς του ιστορικού υλισμού, οι αντικληρικαλιστές, οι φονταμενταλιστές φιλελεύθεροι, ας μην ανησυχούν άλλωστε: οι χριστιανοί στην Ελλάδα σήμερα είναι μικρή μειοψηφία, με αναλόγως μικρή πολιτική επιρροή· συμβιώνουν ταπεινά εντός της εκκοσμικευμένης κοινωνίας μας με τους άθεους, τους αγνωστικιστές, τους άπιστους, τους ετερόδοξους. Στα γεύματα της Εκκλησίας προσέρχονται όλοι, ανεξαρτήτως φυλής και πίστεως.
Ας δούμε και το πολιτικό υπόστρωμα της επίσκεψης: ως θεσμικό πρόσωπο, ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης και δυνάμει πρωθυπουργός, αποδέχεται την πρόσκληση της Ιεράς Κοινότητας. Και επισκέπτεται την υπερχιλιόχρονη μοναστική πολιτεία, την αρχαιότερη του χριστιανικού κόσμου, όπως πράττουν αδιαλείπτως κορυφαίοι πολιτικοί απ’ όλο τον κόσμο, πνευματικοί ηγέτες, καλλιτέχνες, διανοούμενοι ― όλοι σαν προσκυνητές μιας συνεχούς χιλιετούς παράδοσης. Πολύ περισσότερο, που είναι Ελληνας, και ως Ελληνας δημοκράτης ηγέτης υποχρεούται να είναι συμπεριληπτικός όλων των Ελλήνων, σεβόμενος τις πεποιθήσεις και τις παραδόσεις όλων.
Δεν είναι υποκρισία λοιπόν, είναι πραγματισμός, άνοιγμα και σεβασμός, εκ μέρους ενός δημοκράτη πολιτικού. Ενα βήμα για να φτάσει η δημοκρατική αριστερά του 21ου αιώνα να πει τα λόγια του Πάπα Φραγκίσκου και στη θέση της Εκκλησίας να εννοεί τον εαυτό της: «Προτιμώ μια Εκκλησία μωλωπισμένη, πληγωμένη, βρώμικη επειδή ήταν έξω στους δρόμους, από μια Εκκλησία που είναι ανθυγιεινή διότι παρέμεινε περιορισμένη και προσκολλημένη στην ιδέα της δικής της ασφάλειας» (Εvangelii Gaudium – Η Χαρά του Ευαγγελίου, Νοέμβριος 2013).
7 Σχόλια
Comments feed for this article
12 Αυγούστου 2014 στις 11:08 πμ
esontai eis sarka mian
Νίκο Ξυδάκη, σας ευχαριστώ απόλυτα που αντέχετε
κι αγωνίζεστε ενάντια στην απουσία του κοινού νου.
12 Αυγούστου 2014 στις 9:44 μμ
aftercrisis
Ο φιλελεύθερος αθεισμός (και κατεξοχήν η θεωρητική του θεμελίωση με τον Κοινωνικό Δαρβινισμό, βλ. Dawkins) είναι και αυτός θρησκεία: Στηρίζεται στην πίστη σε «επιστημονικές» υποθέσεις, τις οποίες βαφτίζει «γνώση».
Στην αντιπαραβολή αυτής της θρησκείας με την αυθεντική Χριστιανική, ο Χριστιανισμός έχει ένα «λειτουργικό και επιχειρησιακό πλεονέκτημα»:Ήταν και είναι πάντοτε η θρησκεία των καταπιεσμένων, ενώ ο φιλελεύθερος αθεισμός είναι θρησκεία των ελίτ. Ο λόγος είναι απλός: Αυτου του είδους ο φιλελευθερισμός και ο αθεισμός του, δεν αποδέχονται κανένα αξιολογικό περιεχόμενο στην ανθρώπινη πράξη. Anything goes. Σε αντίθεση με τον Χριστιανισμό, που άν δεν στηρίζεται στο τρίπτυχο «πίστις. ελπίς, αγάπη» (μείζων δε τούτων η αγάπη), τότε δεν είναι Χριστιανισμός.
Υπα’ αυτή την έννοια βεβαίως, οι κύριες εκκλησιαστικές-θεσμικές εκδηλώσεις του σημερινού επίσημου Χριστιανισμού δεν είναι Χριστιανικές. Ατην πράξη συμμερίζονται αφόρητα την αξιολογική ουδετερότητα του φιλελεύθερου αθεισμού. Ο Φραγκίσκος (και αυτό που εκφράζει, εν μέρει και οι 1-2 προκάτοχοί του) είναι μια μικρή αντίρροπη παλίρροια στην τερατώδη άμπωτη διαρκείας του επίσημου Χριστιανισμού
13 Αυγούστου 2014 στις 1:20 μμ
Mιλτιάδης
O Tσίπρας νομίζει πως μπρεί να μας γελάσει. Είναι γελασμένος.
Αυτοί που του τα ψέλνουν κάτι ξέρουν:
14 Αυγούστου 2014 στις 11:10 μμ
lysippos
Όποιος επισκέπτεται την Ακρόπολη προφανώς είναι 12θειστής.
Το blog που προτείνεις με link έχει περάσει τα όρια του ψεύδους και της γελοιότητας.
πριν 1-2 χρόνια συνεχείς επιθέσεις στο Τσίπρα για μια συνάντηση με κάποιο λατινοαμερικάνο κληρικό που υποτίθεται ότι ήταν ότι χειρότερο στο κόσμο αυτό.Και τελικά ήταν απλή συνωνυμία.
Πριν λίγο καιρό πάλι διαφήμιζε τη φυλλάδα του Κανέλλη με ολόσωμη πρωτοσέλιδο …τη Μιράντα Ξαφά…που κείνες τις μέρες εντελώς τυχαία μαζί με άλλους 2 είχαν κληθεί σε απολογία για κάποιο σκάνδαλο.
Τέτοια «ξέρουν» τέτοια λένε αυτοί κι εσύ τα χάφτεις
Και πολλά πολλά άλλα.Ο ρόλος που παίζει έχει γίνει γνωστός καιρό.
20 Αυγούστου 2014 στις 12:24 μμ
You are not a Gadget (@etceteria)
Αχ να καταθεσω και εγω την δικη μου εμπειρια: 16(;) Αυγουστου Αστυπάλαια, καθομαστε στο Καστρο ακουγοντας νεο (αγγλοσπουδαγμενο, το εφερνε επιμονα στο λόγο του με τροπο που θυμάμαι να γινεται μονο στα 90ς, πιστευα – λανθασμενα – ότι εχει απομυθοποιηθει και αυτο) πως πηγε στο πανηγυρι, όχι ομως ακολουθωντας την «εικόνα» και την λιτανεια, γιατι δεν πιστευει σε τετοιες μαλακιες. Με υφος και αισθητικη αναμεικτη ΧΑγιτη, παραθεριστη Μυκονου και εκκολαπτομενου τζήμερου.
Και η συζήτηση συνεχιστηκε μέσα στο πιο συγκλονιστικο ορυμαγδο ημιμάθειας που εχω ακουσει… Τι να πρωτοαναφερει κανεις, οτι το μονο που ηξερε για την ιστορια της Μαλτας ειναι ότι εχουν έδρα … καζίνο, οτι πηγε στην Ρωμη, και ότι ενταξει δεν λεει και τα «δικά» μας γλυπτα, που δεν είναι δικα μας βεβαια γιατι μετα το 400πχ «δεν εγινε τιποτα σημαντικο» ε και εμεις τωρα τι σχεση εχουμε, (το ειχε δει λεει σε ντοκυματντερ του … Σκαι οτι δεν εχουμε σχεση πηδωντας 2500 χρονια), αλλα στην Ρωμη λεει εχουν κατι αλλα γλυπτα με καταπληκτικά… γυαλισμενα μαρμαρα, της …αναγγένησης αλλα … 2000(!!!) χρονια παλια κλπ κλπ κλπ κλπ.
Στο τελος μιλουσαν ενα ντοκυμαντερ του Σκαι και ανεφερε οτι ηξερε και τον Mazower. Ενας ανθρωπος που δεν ξερει ποτε εγινε η αναγγενηση, περιμενει τον βερεμη να μαθει ελληνικη ιστορια πραγματικα δεν μπορω να ούτε να φανταστω τι θα καταλαβει διαβαζοντας ή ακουγοντας για τον Mazower…
Και το συμπερασμα μετα την εμπειρία που επρεπε να μοιραστω: οσο πιο αντικληρικαλιστης, οσο πιο και καλα «αθεος» καποιος σήμερα, τοσο πιο εγγυημενα ημιμαθης σε κάθε τομεα, είτε σκληρης επιστημης είτε αφήγησης που παριστανει την «επιστημη».
Επισης η απορια που μου εμεινε έιναι αν ενα τοσο ημιμαθη ανθρωπο τον αφηνεις να διαβασει Mazower, Δαρβινο ή Νιτσε… στην πρωτη θα του μεινει μια ρηχη εθνοαποδομηση στην δευτερη ενας κοινωνικος ή ακομα χειροτερα πολιτικος «δαρβινισμος», στην τριτη ένας νεοναζι. Ο συγκεκριμένος μου φανηκε πιθανος και για τους τρεις αυτους ρόλους, τελειως τυχαιο τι θα προεκυπτε…
ενας αγνωστικιστης.
24 Αυγούστου 2014 στις 5:51 πμ
geosoi
Ενταξει ικανοποιηθηκε το φιλοθρησκευτικοπροκαταληψιακο κοινο….ικανοιποιουμε την ιδια μας την ανοησια,της βαζουμε τιτλους βαρυγδουπους και αρχαιοελληνιζοντες και δηθεν λυσαμε τα προβληματα της επιβολης εξουσιας μεσω της θρησκειας,γιατι ειναι καλο για το κομμα..
Και βρηκαν ευκαιρια ολοι οι θεουσοι κρυφοι και φανεροι να πουνε κατι…..
προσευχομαι στον μη θεο μου,στον αντι θεο μου μαλλοννα τους δωσει λιγη ειλικρινεια,λιγη αληθινη αγαπη και λιγη εξυπναδα…..θα τους χρειαστει..οσο για το αρθρο ουσιαστικα,ειναι μια προσπαθεια του ξυδακη να [παρουσιασει τα πανω κατω…Αγορα ψηφων πηγε να κανει και οχι φιλοσοφικη κουβεντα εκει οτσιπρας…για να μην υποψιαστω το τι μπορει να κρυβει το αγιον αυτο ορος με τα τοσα μυστικα του και τους τοσους επισημους επισκεπτες του…απο ρωσικη εξωτερικη πολιτικη μεχρι ξερω γω τι…ημιμαθεια,που την νικησανε οι πολυδιαβασμενοι,που εχασαν τον δρομο αναμερσα σταις τοσες γνωσεις μου φαινεται…ακου θεοοι και τριχες κατσαρες στον 21ο αιωνα και ακομα το συζηταμε…ρε πατε καλα_?Οπισθοδρομηση της κοινωνιας θελετε για να βολευτειτε μεσα στην τεμπελια και την δηθεν ανωτεροτητα ελληνικη σας…..καλα κρασια!»..α ρε νικο τι εγραψες ρε συ??
3 Σεπτεμβρίου 2014 στις 9:44 πμ
You are not a Gadget (@etceteria)
Υποθετω το Black Swan του Taleb, η συζητήση περι επιστημολογίας, η κβαντικη και ο τροπος που ανετρεψε την εικονα περι συμπαντος ρολογιου, δεν ανηκουν στον 21αι… Η συζητηση που κανεις και ο τροπος που την θετει ανηκει μονο σε ενα αιωνα: τον 19αι… Αλλα οπως ειπαμε τα σημαντικα ρευματα φτανουν εδω παντα με καθυστερηση και κακομασημενα.