Γιατί θέλετε να κάνετε κατάληψη; Για να χάσουμε μάθημα χωρίς να πάρουμε απουσίες. Οι πιο ειλικρινείς και συνειδητοποιημένοι μαθητές των λυκείων, περιγράφουν με ακρίβεια το βαθύτερο κίνητρο των καταλήψεων: είναι η αθώα κοπάνα, σύμφυτη της εφηβικής συμπεριφοράς, γνωστή σε όλους. Ολοι υπήρξαν έφηβοι και μαθητές, όλοι γνωρίζουν την επιθυμία απόδρασης από το σχολικό πρόγραμμα, τη μύηση στην περιπλάνηση, το διάλειμμα ενός μικρού ρεμπελιού. Οι γενιές των Πανελληνίων έχουν βιώσει επιπλέον το λύκειο σαν τη βάρβαρη άγονη ανηφόρα των Πανελληνίων, που καίει το σχολείο και τη δημιουργική μάθηση.
Κοπάνα, λοιπόν. Θεμιτή. Ας κάνουν κοπάνα τα παιδιά, πάντα κάνουν. Αλλά πόσο θεμιτή και ωφέλιμη είναι η κατάληψη του σχολείου σήμερα, τον βαρύ χειμώνα του 2011, στην άγρια δοκιμαζόμενη Ελλάδα της χρεοκοπίας; Ποιος ωφελείται από το νεκρό δημόσιο σχολείο, όταν μάλιστα φέτος αυτό το σχολείο πιέζεται πολλαπλώς και αφόρητα από περικοπές προσωπικού, καθυστερήσεις βιβλίων, αλαλούμ μεταθέσεων, αλαφιασμένους νεόπτωχους καθηγητές, ταλαιπωρημένους ή άνεργους γονείς;
Ας το πούμε: στο σκοτεινό παρόν της Ελλάδας, το σχολείο μπορεί και πρέπει να μείνει ένα λιμάνι υπήνεμο, όσο είναι δυνατόν, όπου θα σφυρηλατείται ένα άλλο μέλλον. Οι έφηβοι μαθητές πρέπει να παραμείνουν προφυλαγμένοι από την κοινωνική τρικυμία, συγκεντρωμένοι στη μάθηση και στο παιχνίδι, να βιώσουν με τους όρους τους το πέρασμά τους στην ενηλικίωση. Αλλά όχι με αυτές τις άγονες ρουτινιάρικες καταλήψεις, που ανοίγουν τον δρόμο για βάνδαλους και ναρκέμπορους: όχι παντού, όχι πάντα, αλλά γνωρίζουμε πια ότι οι 15χρονοι και 16χρονοι δεν ξενυχτάνε στα σχολεία τους για να τα περιφρουρήσουν από εξωσχολικά στοιχεία. Μόλις κουραστούν και νυστάξουν, θα πάνε σπίτι να κοιμηθούν, και θα αφήσουν το σχολείο τους ανυπεράσπιστο.
Αυτό ακριβώς, ο ανυπεράσπιστος δημόσιος χώρος, συνιστά ένα από τα μείζονα συμπτώματα της ελληνικής ασθένειας, κι αυτό οφείλουμε να αντιστρέψουμε στους εφήβους, στα παιδιά μας, με το ζωντανό μας παράδειγμα: να τα μάθουμε να σέβονται, να αγαπούν και να προστατεύουν τον δημόσιο χώρο, σαν το σπίτι τους. Αυτό θα είναι και το σημείο ανάκαμψης για το συλλογικό ήθος, αυτό θα είναι και η έμπρακτη μεταμέλεια των προηγούμενων γενεών, ημών των γονέων.
Το λεηλατικό και πελατειακό κράτος υπέθαλψε την περιφρόνηση προς τον δημόσιο χώρο, τον πρόσφερε πλιάτσικο σε κλεπτοκρατικές ελίτ, βορά σε πειναλέους πελάτες. Η συρρίκνωση, η ταπείνωση, η υποβάθμιση του δημόσιου χώρου όμως είναι συρρίκνωση της Δημοκρατίας, φέρνει κοινωνική φτώχεια, ηθική ένδεια, βαθαίνει τα ταξικά χάσματα. Το βανδαλισμένο σχολείο, ο συμφυρμός ντίλερς και συμμοριών στα αθηναϊκά προαύλια μαζί με άπραγα παιδιά των λαϊκών και μεσαίων στρωμάτων απειλεί να αποσπάσει βίαια την Ελλάδα από την κοινωνική ειρήνη και να την οδηγήσει στην γκετοποίηση, στην ενδημική βία των φυλών και των νεανικών συμμοριών, κάτι ανάμεσα σε «Κουρδιστό Πορτοκάλι» και συμμορίες του Λος Αντζελες. Δεν απέχουμε πολύ, και η θύελλα της ύφεσης θα επιδεινώνει διαρκώς τα υλικά δεδομένα. Η αλβανοελληνική συμμορία των νεαρών και ανηλίκων με τα Καλάσνικοφ ήταν παιδιά της διπλανής πόρτας, λήστευαν και βίαζαν για πλάκα, χωρίς αίσθηση κινδύνου. Ζούσαν πλάι μας.
Εχουμε χίλιους λόγους να είμαστε εξοργισμένοι με το πολιτικό σύστημα που οδήγησε τη χώρα σε αυτό το χάλι. Και χίλιους τρόπους να αντιδράσουμε. Το κατειλημμένο, βανδαλισμένο σχολείο όμως δεν συνιστά λυσιτελή διαμαρτυρία. Απλώς ρημάζουμε ένα κύτταρο του κοινού μας σώματος πολύτιμο, ανεξαγόραστο. Κανείς πολιτικός δεν θα ιδρώσει, θα αφήσουν τα σχολεία να βουλιάξουν, όπως τα νοσοκομεία, τα γηροκομεία, τα κέντρα ψυχικής υγιεινής και απεξάρτησης, όπως τόσα άλλα πράγματα. Το κράτος που ξέραμε, ως δοχείο παραπόνων, απλώς δεν υπάρχει πια. Εσβησε. Το δημοκρατικό κράτος και τον δημόσιο χώρο οφείλουμε τώρα να τα υπερασπιστούμε εμείς, οι πολίτες, συντεταγμένα, δημοκρατικά. Κάθε κυψέλη του δημόσιου βίου πρέπει να μείνει ζωντανή και λειτουργική. Το σχολείο είναι από τις πολυτιμότερες. Αυτό το δημόσιο σχολείο, που απαξιώθηκε και συκοφαντήθηκε και παραμελήθηκε, με ευθύνη συχνά και των δασκάλων και των γονιών, το σχολείο που μισήθηκε από τα παιδιά σαν κάτεργο και διάδρομος προς ΑΕΙ, αυτό το σχολείο πρέπει να το φυλάξουμε σαν τη φωτιά του Προμηθέα.
Να κάνουν κοπάνα τα παιδιά. Να περάσουν τις μυητήριες τελετές τους οι έφηβοι. Αλλά στην παρούσα στενωπό, τούτο τον σκληρό χειμώνα του 2011-12, ας σταθούμε πλάι τους, γονείς και δάσκαλοι, για να κρατήσουν τα σχολεία τους ανοιχτά, ζωντανά, δημιουργικά, παιγνιώδη, εκκολαπτήρια για τη νέα Ελλάδα.
9 Σχόλια
Comments feed for this article
17 Οκτωβρίου 2011 στις 11:26 πμ
gazakas
Το βαθύτερο κίνητρο μπορεί να είναι η κοπάνα -το βαθύτερο αίτιο, όχι. Το βαθύτερο αίτιο είναι ένα σχολείο που κάνει έκον άκον ό,τι μπορεί ώστε να απωθεί τους μαθητές και η κοινωνία που θεωρεί την απέχθεια προς τη μόρφωση σχεδόν έμφυτη στον άνθρωπο. Όσο για το τι σημαίνει ανοιχτά σχολεία τον δύσκολο χειμώνα του 2011-12, πολύ φοβάμαι ότι δεν έχουμε όλοι το ίδιο πράγμα στο μυαλό μας, και αν κάποιοι διδάσκαμε «κανονικά» Ιστορία, Λογοτεχνία, Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή θα μας κατηγορούσαν όχι πια για υποκινητές των καταλήψεων, αλλά για υποκινητές σε στάση και εξέγερση…
18 Οκτωβρίου 2011 στις 12:13 μμ
nikoxy
Αντώνη σε εκτιμώ και συμφωνώ σε όσα λές, αλλά λέω κι εγώ κάτι συμπληρωματικό: για την υπεράσπιση του δημόσιου σχολείου και του δημόσιου χώρου εν γένει.
Ας ανοιξουμε τη συζήτηση για το σχολείο που δεν καλλιεργεί απέχθεια κ.λ.π.
Ας φιλοξενήσει το σχολείο οργανωμένα ΑΥΤΗ τη συζήτηση, μπορεί και να λέγεται κατάληψη αυτή η ενέργεια, δεν πειράζει.
Ανοιχτά σχολεία ΔΕΝ σημαίνει υποταγμένα/δουλικά/κουτά σχολεία.
Με εκίμηση
18 Οκτωβρίου 2011 στις 4:46 μμ
Χοτομανίδης Χαράλαμπος
Όταν διάβασα το άρθρο, είδα σε χαρτί όλες τις σκόρπιες σκέψεις μου εκφρασμένες απόλυτα!
Όμως η επαφή που είχα με τα παιδιά πίσω από τα κάγκελα του σχολείου μου έδωσε την εντύπωση ότι δεν ήθελαν το σχολείο κλειστό
αλλά να επικοινωνήσουν με τους γονείς τους, έστω και έτσι.
Για να μάθουμε στα παιδιά μας τί σημαίνει Δημοκρατία
πρέπει πρώτα απόλα να τα ακούμε και να συζητάμε μαζί τους σπίτια μας
Ευχαριστώ
18 Οκτωβρίου 2011 στις 5:30 μμ
Lou
Αχ, κύριε Ξυδάκη, φοβούμαι ότι αυτή η έκφραση «ανοιχτά σχολεία», στην καλύτερη περίπτωση λύνει συγγραφικές αμηχανίες σκεπτόμενων ανθρώπων . Το όραμα του σχολείου του Διαφωτισμού έχει εκτιναχθεί στον αέρα και όσοι προερχόμαστε από αυτό είμαστε ανεπαρκείς στο να αντιστρέψουμε την κατάσταση. Τα σχολεία τείνουν πια σε μια μαζικότητα, μετά μάλιστα τις συγχωνεύσεις οι καθηγητές απομονώθηκαν, μετά βίας προλαβαίνουν το μάθημά τους. Χωρίς βιβλιοθήκες, το γνωρίζετε καλά, με προσαρμογές ιδιότυπες (βλ τί γίνεται με τα πρότζεκτ στα Λύκεια), με μεγάλη ηττοπάθεια μετά από υπερεκθέσεις προηγούμενων ετών , τα σχολεία είναι σήμερα συνοφρυωμένοι οργανισμοί σε απόγνωση. Οι φετινές καταλήψεις δεν έχουν καμιά σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, η κοπάνα προϋπέθετε ένα σύστημα που λειτουργούσε, φέτος οι καταλήψεις ήταν σύμπτωμα μιας σήψης. Σήμερα είμαστε όλοι χαμένοι. Μόνο στα Δημοτικά ίσως υπάρχουν ακόμα περιθώρια, αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία.
18 Οκτωβρίου 2011 στις 5:46 μμ
nikoxy
Συμφωνώ με τις δυσοίωνες εκτιμήσεις σας. Απολύτως. Δυστυχώς.
Αλλά κάτι πρέπει να κάνουμε, να μην παραδοθούμε στη διάλυση.
Να σταματήσουμε τη σήψη, τη γάγγραινα, για να μην αυτοακρωτηριαστούμε.
Δεν μπορώ να ψελλίσω τίποτε άλλο…
18 Οκτωβρίου 2011 στις 6:05 μμ
Lou
Πιστέψτε με, μόνη ελπίδα μας η Πρωτοβάθμια. Εκεί πρέπει να στρέψουμε όλοι το «βλέμμα», με όποιον τρόπο. Πρέπει να φροντίσουμε τους δασκάλους, να τους στηρίξουμε. Αυτοί δίνουν τη μεγάλη μάχη.
18 Οκτωβρίου 2011 στις 6:18 μμ
nikoxy
Σας πιστεύω φυσικά.
Το πιστεύω κι εγώ.
19 Οκτωβρίου 2011 στις 12:09 μμ
Να κρατήσουμε τα σχολεία ανοιχτά, ζωντανά | Ιστολόγιο του Υπουργείου Παιδείας Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων
[…] Δείτε το κείμενο στο blog «βλέμμα» […]
19 Οκτωβρίου 2011 στις 1:47 μμ
Lou
Το ψέλλισμά σας, κύριε Ξυδάκη, ταυτίστηκε με τη στριγγή φωνή του Υπουργείου. Απελπισία!