Με έναν γλωσσικό ελιγμό διευθετήθηκε το ζήτημα των ιδιωτικών πανεπιστημίων, αυτό που πυρπόλησε τα πανεπιστήμια πέρυσι, αυτό που έφαγε μια υπουργό. Στο νέο νομοσχέδιο τα ιδιωτικά πανεπιστήμια βαφτίζονται κολέγια, και οι σπουδές σε αυτά βαφτίζονται «μη τυπικές μεταλυκειακές». Η λέξη πανεπιστήμιο εξορίζεται δια νόμου. Ολα καλά λοιπόν.

Οχι και τόσο. Το πρόβλημα της παιδείας δεν λύνεται με την ίδρυση ιδιωτικών κολεγίων. Τα δέκα-δεκαπέντε κολέγια, όσα εντέλει μπορέσουν να σταθούν, θα προσφέρουν σπουδές εύκολες και φτηνές στο στήσιμό τους: διοίκηση επιχειρήσεων, εφαρμοσμένα οικονομικά, τεχνικές επικοινωνίας, τέτοια. Κανείς δεν θα στήσει πολυτεχνείο, ιατρική, νομική, κλασικές σπουδές. Απλώς οι απόφοιτοι κολεγίων θα πολεμάνε κι αυτοί να συμμετέχουν ισότιμα στην καταβόθρα του ΑΣΕΠ…

Το πρόβλημα είναι η παιδεία. Και δεν λύνεται με την ίδρυση υποσχόμενων κολεγίων και καχεκτικών περιφερειακών ΑΕΙ. Το μέγα εθνικό πρόβλημα είναι η κατάρρευση του δημόσιου σχολείου, ιδίως στη μέση και ανώτερη βαθμίδα. Το πρόβλημα είναι το αδύναμο γυμνάσιο, το εντελώς απαξιωμένο λύκειο, το υπερφορτωμένο πανεπιστήμιο. Ο παπαγάλος και μερικώς αγράμματος απόφοιτος λυκείου, που περιφρονεί το σχολείο, έτσι όπως του προσφέρθηκε, δεν θα αναπληρώσει ποτέ τα κενά της εγκύκλιας παιδείας, θα παραμείνει το ίδιο αγράμματος είτε στο κρατικό ΑΕΙ είτε στο ιδιωτικό κολέγιο. Θα παπαγαλίσει τα νέα μαθήματα, θα περάσει τα έτη, θα αποκτήσει ίσως κάποιες εξειδικευμένες γνώσεις, θα φωτογραφηθεί με την τήβενο του «Νorthamptonshire Imperial College Inc. – Αναγνωρισμένο υπό του κράτους» και θα βγει στην αγορά. Θα γράφει ατονικό ή με κεφαλαία, ανορθόγραφα, θα δυσκολεύεται να συντάξει ένα paper, στη δουλειά του θα μιλά greeklish. Δεν θα φταίει.

Φταίνε, όλοι όσοι υποκριτές, ανίκανοι, άβουλοι και μοιραίοι αποστρέφουν το βλέμμα από την οδυνηρή πραγματικότητα και αντί για θεραπεία, συντηρούν αυτό το βαθύτατα αντιδημοκρατικό σύστημα παραγωγής αγραμμάτων με πτυχίο αναγνωρισμένο υπό του κράτους και της Ε.Ε.

buzz it!

Advertisements