Η αναστάτωση στην αστική ζωή των τελευταίων ημερών, με την απρόβλεπτη και επαναλαμβανόμενη συσκότιση, με τους δημόσιους οργανισμούς να ημιλειτουργούν λόγω διακοπών ρεύματος, με τα σκουπίδια να απειλούν να κατακλύσουν τους δρόμους, με το αθηναϊκό κέντρο μονίμως σε αποκλεισμό ή συμφόρηση, προσγειώνει τη σκέψη στην καθημερινότητα. Η αναγκαστική προσγείωση σε κάνει να δεις την πόλη που ζεις, τη ζωή που πρέπει να κατορθώσεις, την κοινωνία που σε περιβάλλει. Τα διαδοχικά βλέμματα οδηγούν αναπόφευκτα στη δυσθυμία.
Ο αστικός βίος στην Ελλάδα, στην Αθήνα πολύ περισσότερο, είναι δοκιμασία σωματική και ψυχική, είναι δοκιμασία πολιτικού ήθους. Με τις απροειδοποίητες διακοπές ηλεκτροδότησης, λ.χ., ακόμη και ο πιο καλοπροαίρετος αναρωτιέται: Με ποιο δικαίωμα ένας κλάδος εργαζομένων σε οργανισμό κοινής ωφέλειας, διά της αποχής από το καθήκον του, τιμωρεί συλλήβδην την κοινωνία; Τον ασθενή, τον ανήμπορο γέροντα, τον ανάπηρο, τη μωρομάνα, τον μικροεπιχειρηματία; Δεν είναι καθήκον μόνο, είναι και εργασία – θα αντέτεινε ο συνδικαλιστής της ΔΕΗ.
Σύμφωνοι. Αλλά είναι και καθήκον, είναι εργασία με ευθύνη έναντι του συνόλου: Κάθε επαγγελματίας που διαχειρίζεται κοινά αγαθά ασκεί κοινωνικό λειτούργημα, έχει αυξημένη, εντοπισμένη κοινωνική ευθύνη – το νοσοκομείο, η πυροσβεστική, το λιμάνι, το αεροδρόμιο, η αποκομιδή σκουπιδιών, η ύδρευση, η ενέργεια, δεν είναι ψιλικατζίδικο ή μπουτίκ, δεν είναι καφέ–μπαρ ή μεζεδοπωλείο, για να κλείσουν τα ρολά και να αναρτήσουν σημείωμα «επιστρέφω τάχιστα». Αν ανασταλούν αυτές οι εργασίες, αναστέλλεται η λειτουργία του κοινωνικού οργανισμού. Εξ ου και η θεσμοθετημένη πρόνοια για προσωπικό ασφαλείας, σε περίπτωση απεργίας. Αλλά για πόσο μπορεί να λειτουργεί εύρυθμα μια κοινωνία με προσωπικό ασφαλείας;
Η διαφύλαξη των εργασιακών κεκτημένων είναι επιβεβλημένη· είναι ιερή στις σύγχρονες δημοκρατίες, προστατεύεται από νόμους, προστατεύεται και από το Σύνταγμα. Η εργασία, κατ’ εξοχήν υλική και διανθρώπινη σχέση, βρίσκεται στον πυρήνα του κοινωνικού συμβολαίου. Και η ιστορία του εργατικού κινήματος στους νεωτερικούς χρόνους είναι εν πολλοίς η ιστορία των δημοκρατικών κοινωνιών· χάρη σ’ αυτό θεωρούμε σήμερα αυτονόητα το πενθήμερο, το οκτάωρο, τις πληρωμένες διακοπές, την ασφάλιση, ό,τι δηλαδή θεμελιώνει την υλική βάση του καθημερινού βίου. Η συνδικαλιστική παράδοση, από τα μισά του 19ου έως το πρώτο τρίτο του 20ού αιώνα, ήταν το εκκολαπτήριο των μεγάλων κοινωνικών μεταρρυθμίσεων και των μεγάλων (κάποτε και μοιραίων) πολιτικών ουτοπιών. Στο τελευταίο τρίτο του 20ού αιώνα μάλιστα, ο υστερομοντέρνος εργατισμός ασχολήθηκε όχι με τη αύξηση των μισθών, αλλά με έναν ριζικό μετασχηματισμό της εργασίας ως προς τη ζωή, με την ιχνηλάτηση της ουτοπικής δυνατότητας: Για μια ζωή χωρίς την εργασία ως καταναγκασμό.
Στην παρούσα συγκυρία ωστόσο ο τρέχων συνδικαλισμός, εδώ και τώρα, συχνά ξεχνά αυτή την απελευθερωτική και κοινωνιστική παράδοση του νεωτερικού εργατισμού, και ρέπει προς έναν προνεωτερικό συντεχνιασμό. Κάποιες ομάδες εργαζομένων σε νευραλγικούς τομείς, όπως λ.χ. η ενέργεια, οι μεταφορές κ.λπ., αυτονομούνται από το συνολικότερο εργατικό κίνημα, κερδίζουν προνόμια και αγωνίζονται όχι για το κοινό καλό, αλλά πρωτίστως για τη διατήρηση των προνομίων και για την αυτοαναπαραγωγή της κλειστής συντεχνίας. Στην Τράπεζα της Ελλάδος, λ.χ., προσλαμβάνονται προνομιακά τα τέκνα των ήδη εργαζομένων, ενώ η σύνταξη του τεθνεώτος υπαλλήλου της μπορεί να μεταβιβαστεί στην ανύπαντρη θυγατέρα. Στον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς, οι λιμενεργάτες κατάγονται κυρίως από τη Μάνη και κάποιες άλλες περιοχές και αυτοαναπαράγονται, βαζοντας στη συντεχνία τα δικά τους παιδιά και ορίζοντας μόνοι τους τις υπερωρίες τους κ.λπ. Κάτι αντίστοιχο συνέβαινε έως πρόσφατα με τους τυπογράφους των εφημερίδων, τους εφημεριδοπώλες, τους συμβολαιογράφους και ούτω καθεξής. Αυτή η, οιονεί μεσαιωνική, κλειστή δομή συντεχνίας δεν είναι βέβαια αποκλειστικά ελληνικό φαινόμενο ούτε τωρινό· τα μεγάλα λιμάνια, ας πούμε, ιστορικά και σε όλο τον κόσμο, αποτελούν πεδίο συγκρούσεων για τον έλεγχό τους από συντεχνίες, λόμπι και μαφίες.
Βρισκόμαστε άρα ενώπιον ενός παράδοξου αναχρονισμού: Μια οιονεί προνεωτερική δομή δρα αυτόνομη σε ένα νεωτερικό περιβάλλον, οικονομικά και κοινωνικά. Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι όσοι έχουν τη δυνατότητα να μπλοκάρουν κάποια κοινωνικά αγαθά ή ζωτικές λειτουργίες, μπορούν να το κάνουν προς ίδιον όφελος και εις βάρος του συνόλου. Και αυτό συμβαίνει συχνά. Οπως και σε άλλα πεδία της δημόσιας σφαίρας, στην εποχή της παγκοσμιοποίησης και των αυτορρυθμιζόμενων αγορών, προνεωτερικοί θύλακοι, όπως οι συντεχνίες και οι κερδοσκόποι, ορίζουν εν πολλοίς τον βηματισμό των νεωτερικών κοινωνιών…
Στις αυτονομούμενες και ενίοτε αντικοινωνικές συντεχνίες δεν μπορεί βέβαια να αντιπαρατεθεί η αδιαφοροποίητη και ποικίλη κοινωνία· η δυσαρέσκειά της δεν μπορεί να εκφραστεί πρακτικά. Απέναντι στις αυθαιρετούσες συντεχνίες μπορεί να βρεθεί μόνο το κράτος, το δημοκρατικό κράτος που εκφράζει την πολιτική κονωνία και όχι τα λόμπι. Πώς αντιπαρατίθενται;
Κι εδώ μπαίνουμε στην καθ’ ημάς πραγματικότητα. Δηλαδή στη μαζική δημοκρατία του κορπορατισμού και των λόμπι, στην πελατειακή διαχείριση της εξουσίας, στον αμοιβαίο εκμαυλισμό πολιτικών και συνδικαλιστών, στον εκμαυλισμό εντέλει των πολιτών: Οι οποίοι διεκδικούν όχι ισοπολιτεία, όχι βελτίωση της εργασιακής συνθήκης (πόσω μάλλον απελευθέρωση από την ξενωτική και απεχθή εργασία), αλλά ένταξη σε μια συντεχνία. Εναν διορισμό… Ιδού. Οταν το κράτος δεν εκφράζει την πολιτική κοινωνία, αλλά ποδηγετείται από λόμπι και ομάδες πίεσης, τότε οι απροστάτευτοι πολίτες αναζητούν ομπρέλα και ένταξη σε προνεωτερικά υποσύνολα: σε μια συντεχνία, σε ένα κλαν…
Σε αυτό το πεδίο συγκρουόμενων συμφερόντων, κυριαρχίας και αλλοτρίωσης, πρέπει να εξετάσουμε την αυτονόμηση των συντεχνιών και τη διάρρηξη της κοινωνικής συνοχής· για να αντιληφθούμε και την ασυνάρτητη, κατακερματισμένη καθημερινότητα.
31 Σχόλια
Comments feed for this article
10 Μαρτίου 2008 στις 3:14 πμ
S G
«Η διαφύλαξη των εργασιακών κεκτημένων είναι επιβεβλημένη· είναι ιερή στις σύγχρονες δημοκρατίες, προστατεύεται από νόμους, προστατεύεται και από το Σύνταγμα.»
διαφυλαξη των κεκτημενων ειναι ιερη?
Δηλαδη αν εγω με την συμμορια μου επεισα στην Ελλαδα του 80 την κυβερνηση να μου δωσει χιλια προνομια η διατηρηση τους σημερα ειναι ιερη? Δεν το πολυκαταλαβα αυτο.
Γενικα η λεξη κεκτημενο μου την δινει στα νευρα, ειδικα οταν ειναι γνωστο οτι στην Ελλαδα αγαθα σπανιως κοποις κτωνται, αλλα μαλλον γνωριμιαις κτωνται.
10 Μαρτίου 2008 στις 5:20 πμ
Ναυσικάα
Ποια κατηγορία εργαζομένων έχει σήμερα στην Ελλάδα χίλια προνόμια εκτός από τους κηφήνες τους μανατζαραίους και τα στελέχη;
10 Μαρτίου 2008 στις 8:45 πμ
nikoxy
@ S G:
Κεκτημένα ―πιο σωστά: κατακτημένα― είναι το 8ωρο, το πενθήμερο, η πληρωμένη άδεια, τα ένσημα, η προστασία των παιδιών κ.λπ.
Χύθηκε πολύ αίμα για αυτά τα κεκτημένα.
@Ναυσικάα:
Αναφέρω μερικά παραδείγματα προνομίων. Μερικές συντεχνίες έχουν (ή είχαν) κατορθώσει να τα εξασφαλίσουν.
10 Μαρτίου 2008 στις 4:16 μμ
Ναυσικάα
Νίκο, ειλικρινά δεν δεν ξέρω τι εννοείτε όταν μιλάτε για προνομιούχους λιμενεργάτες ή και υπαλλήλους τράπεζας ακόμα. Γιατί εγώ όταν σκέφτομαι προνομιούχους έχω στο μυαλό μου ταξίδια, πισίνες, βίλες, ελικόπτερα και θαλαμηγούς.
10 Μαρτίου 2008 στις 11:41 μμ
nikoxy
@Ναυσικάα:
Μιλάμε για τον κόσμο της εργασίας, όχι του κεφαλαίου.
Ο κόσμος της εργασίας δεν είναι ενιαίος και ομοιογενής, περιέχει κι αυτός αντινομίες του και τις ενδοσυγκρούσεις.
Θεωρώ προνομιούχους όσους ανήκουν στο κλειστό αυτοαναπαραγόμενο σινάφι των υπαλλήλων της Τραπέζης Ελλάδος. Τι παραπάνω προσφέρουν από τον αντίστοιχο υπάλληλο της Αλφα ή ένανυπάλληλο μιας οποιαδήποτε Α.Ε.; Πρόκειται για μια μικρή ανωμαλία.
Εξυπακούεται ότι η μεγάλη ανωμαλία είναι η ψευδο-ελίτ που νέμεται το κεφάλαιο.
11 Μαρτίου 2008 στις 12:47 πμ
S G
«Ποια κατηγορία εργαζομένων έχει σήμερα στην Ελλάδα χίλια προνόμια εκτός από τους κηφήνες τους μανατζαραίους και τα στελέχη;»
ποιοι ειναι οι μανατζαραιοι και ποια τα προνομια τους? απο που κιως που αν βγαζεις λεφτα αδικεις αυτοματα του υπολοιπους? δεν δουλεψες για αυτα?
Το αν καποιο στελεχος εχει αδικα προνομια ειναι απο την αλλη προς συζητηση, ξερω ατομα που εχουν φτυσει αιμα για να γινουν στελεχη και οποιαδηποτε συζητηση περι αδικιας ειναι απαραδεκτη.
Απο την αλλη για μενα αδικα προνομια εχει ΚΑΘΕ δημοσιος υπαλληλος στην Ελλαδα, μονιμοτητα, υψηλοτερους μισθους, λιγοτερη εργασια.
νικοξυ
α) γιατι ειναι το 8ωρο κεκτημενο? αν εγω τεμεπλιαζω δικαιουμαι να ζηταω 8ωρο?
β) ποιος αμιφσβητει την πληρωμενη αδεια, το πενθημερο, την προστασια παιδιων κτλ?
11 Μαρτίου 2008 στις 1:43 πμ
Ναυσικάα
Κι εγώ στον κόσμο της εργασίας αναφέρομαι. Σε καμία περίπτωση δεν μπορώ να αποκαλέσω τον λιμενεργάτη ή τον υπάλληλο της τράπεζας «προνομιούχο», έστω κι αν βρήκε τη δουλειά με τον τρόπο που περιγράφετε. Ο όρος «προνομιούχος» χαρακτηρίζει άλλους, στις παρυφές του κόσμου της εργασίας και έξω από αυτόν.
Σε ένα οικονομικό περιβάλλον όπου η «μεγάλη ανωμαλία» είναι η σκοπίμως ογκούμενη ανεργία, είναι σίγουρο ότι θα προκύψουν και πολλές άλλες στρεβλώσεις. Και κάποιοι υπάλληλοι θα κάνουν ό,τι μπορούν για να εξασφαλίσουν την οικογένειά τους. Αυτό όσον αφορά την «κληρονομικότητα».
Όσον αφορά τις συνθήκες εργασίας και τις αμοιβές τώρα, δεν θεωρώ ότι είναι ευνοημένος ο υπάλληλος της Τράπεζας της Ελλάδος επειδή δεν εργάζεται δεκάωρα και δεν αμείβεται με τρεις κι εξήντα. Βρίσκω όμως ότι είναι ριγμένος ο υπάλληλος της άλλης τράπεζας ή της Α.Ε. – ας μην επεκταθώ.
Εν πάση περιπτώσει, δεν ξέρω γιατί θα πρέπει να ξεκινάμε την κριτική (και τις μεταρρυθμίσεις) από τη μικροδιαχείριση και όχι από τον ελέφαντα στο σαλόνι.
11 Μαρτίου 2008 στις 2:20 πμ
Ναυσικάα
Τα παραπάνω ήταν για τον nikoxy.
@S G: Δυστυχώς στην Ελλάδα η πλειονότητα των μάνατζερ δικαιολογούν την ύπαρξή τους μόνο με τον περιορισμό του εργατικού κόστους.
11 Μαρτίου 2008 στις 8:42 πμ
nikoxy
@SG:
α) Το 8ωρο είναι αδιαμφισβήτητο τμήμα του κοινωνικού συμβολαίου, στα δημοκρατικά κράτη. Δεν ξέρω αν συγκρίνετε αυτά τα κράτη με την Κίνα ή την Ινδονησία.
Το 8ωρο το παραβιάζουν όλο και συχνότερα διάφορες εταιρείες, με ποικίλα προσχήματα, και βεβαια με την συναίνεση του εργαζόμενου, ο οποίος επιδιώκει το αντίτιμο των υπερωριών.
Ποιος κρίνει τους «τεμπέληδες»; Προσέξτε, είναι μεγάλη συζήτηση.
β) Ολο και περισσότεροι αμφισβητούν, θεωρητικώς και εμπράκτως, αυτές τις κατακτήσεις. Στην πράξη, οι μαζικές μετακινήσεις βιομηχανιών προς την Απω Ανατολή συμβαίνουν ακριβώς σε αναζήτηση φτηνής και μαύρης εργασίας, χωρίς τα βαρίδια της άδειας, του πενθήμερου κ.λπ.
Θυμάστε ασφαλώς πόσο συχνά καταγγέλλονται πολυεθνικές όπως η Nike για εκμετάλλευση παιδικής εργασίας κ.λπ.
Θεωρείτε ότι τα δικαιώματα της εργασίας ισχύουν σε οικουμενική κλίμακα;
11 Μαρτίου 2008 στις 9:04 πμ
nikoxy
@Ναυσικάα:
Συμφωνώ. Δεν συγκρίνω τον «ορθό» με τον ριγμένο. Προς Θεού.
Αλλά, όταν ερχόμαστε στο πεδίο της κοινωνικης ευθύνης, της αλληλεγγύης, της συνοχής, τότε βλέπουμε τον προνομιούχο, να στρέφεται όχι μόνο εναντίον του εργοδότη, αλλά και εναντίον του κοινωνικού συνόλου.
Πότε ζήτησαν συγγνώμη από τους συμπολίτες τους για τις βίαιες συνέπειες των απεργιών τους οι προνομιούχοι; Συμβολικά, έστω.
Τέλος πάντων.
Τα μέρη της κοινωνίας ασφαλώς δεν μπορούν να ταυτίζονται πάντα, τα συμφέροντά τους μπορεί και να συγκρουόνται περιστασιακά.
Ωστόσο ο κορπορατισμός, η διαίρεση του κοινωνικού σώματος σε υποσώματα αλληλοσπαρασσόμενα, είναι εντελώς διαφορετικό πράγμα: στρώνει το πεδίο για τον θρίαμβο του κερδοσκοπικού κεφαλαίου και για τη συντριβή της δημοκρατίας.
Βλ. σχετικά το βιβλίο του Καναδού John Ralston Saul, «Πολιτισμός χωρίς συνείδηση» (εκδόσεις Ροές) και την ανάλυση που του κάνει ο Γιάννης Ιωαννίδης στους Happy Few:
http://www.happyfew.gr/www/archives/books/books10.htm
11 Μαρτίου 2008 στις 3:51 μμ
manos
Η απεργία είναι λοιπόν όπλο στα χέρια των προνομιούχων;
Ή έτσι μας φαίνεται όταν διεκδικούν τα κεκτημένα τους και μόνο αυτά;
Αν όμως οι εργάτες-συνδικαλιστές της ΓΕΝΟΠ ΔΕΗ εν προκειμένω έδειχναν προς την κοινωνία ότι τους απασχολεί η συνολική ραγδαία επιδείνωση της θέσης των εργαζομένων, αν συνδεόταν ο απεργιακός τους αγώνας με αιτήματα καθολικής αναφοράς, αν κι εμείς οι υπόλοιποι βλέπαμε τον κορμό της αντεργατικής πολιτικής, που έρχεται να καταπλακώσει το σύνολο των μισθωτών … τότε μήπως βάζαμε αλλιώς το ερώτημα;
Η απεργία των πιο δυναμικών κλάδων θα ήταν εμπροσθοφυλακή για το σύνολο της τάξης.
(Ιστορικά τα σχετικά πιο αναβαθμισμένα τμήματα της εργατικής τάξης είχαν πρωτοπόρα συμβολή στην ανάπτυξη του συνδικαλισμού με το προωθημένο πέρα από την οικονομική διαπραγμάτευση περιεχόμενο που αναφέρεται στο κείμενο)
11 Μαρτίου 2008 στις 5:04 μμ
nikoxy
@ manos:
Πυκνή και ακριβής η διατύπωσή σας.
11 Μαρτίου 2008 στις 7:02 μμ
Βασιλική
Nαυσικάα,
όλως τυχαίως εχθές έγραψα, χωρίς να έχω διαβάσει ετούτα, πως μου τη δίνουν οι προνομιούχοι, από τους λιμενεργάτες μέχρι τους στρατιωτικούς!
Επιμένετε πως στον χώρο της εργασίας δεν υπάρχουν προνομιούχοι; Δηλαδή καθαρίσαμε με το κεφάλαιο, το στήσαμε απέναντι, Λάτσηδες και τα ρέστα, και οι υπόλοιποι όλοι είμαστε μεροκαματιάρηδες του τρόμου; Δυστυχώς με αυτήν την εξιδανίκευση, μέγα παίγνιο κάποιων τεμπέληδων συνδικαλιζομένων, μας τραβήξανε το χαλί κάτω από τα πόδια. Λυπάμαι που αναγκάζομαι και το γράφω, αλλά εάν το αριστερό μου παρελθόν με έκανε κοντόθωρη στα θεωρητικά τόσα χρόνια, ο επαγγελματικός στίβος με προσάρμοσε ανώμαλα. Διότι είδα στην πράξη πως οι προνομιούχοι ήτανε οι φυγόπονοι ποικιλοτρόπως. Δεν συντάσσομαι μαζοχιστικά λοιπόν στο ενιαίο μέτωπο των εργαζομένων που βολεύει και δουλεύει μόνον για τους προνομιούχους, συντάσσομαι μόνον με όσους δουλεύουν με τον ίδιο μόχθο που δουλεύει το σαρκίο μου. Η εποχή της αθωότητας τελείωσε.
11 Μαρτίου 2008 στις 9:05 μμ
S G
νικοξυ
αφου επιμενετε στον πληθυντικο το γυριζω και εγω (αν και αισθανομαι μαλλον αβολα)…
«α) Το 8ωρο είναι αδιαμφισβήτητο τμήμα του κοινωνικού συμβολαίου, στα δημοκρατικά κράτη.»
το να μην σε υποχρεωνει κανεις να δουλευεις πανω απο 8 ωρες ειναι ας πουμε δικαιωμα. Το να μην σου επιτρεπουν να δουλευεις πανω απο αυτο ειναι απλα ανελευθερια.
«Το 8ωρο το παραβιάζουν όλο και συχνότερα διάφορες εταιρείες, με ποικίλα προσχήματα, και βεβαια με την συναίνεση του εργαζόμενου, ο οποίος επιδιώκει το αντίτιμο των υπερωριών.»
αν θελει η νυφη και ο γαμπρος τι θελουμε εμεις και μπλεκομαστε?
αλλα επιμενω οτι η συζητηση ξεκινησε απο τους δημοσιους υπαλληλους που ειναι πνιγμενοι στα προνομια.
«Ποιος κρίνει τους “τεμπέληδες”; Προσέξτε, είναι μεγάλη συζήτηση.»
μια βολτα απο οποιαδηποτε δημοσια υπηρεσια θα αποδωσει πολλα ωραια δειγματα του ειδους Ελληναριος ο Τεμπελης.
Δεν ειμαι σκληρα εργαζομενος προσωπικα, τουλαχιστον με την εννοια οτι βαριεμαι την δουλεια μου. Αλλα τουλαχιστον δεν εχω το απυθμενο θρασος να κλεινω τους δρομους της αθηνας για να υπερασπισω το δικαιωμα να τεμπελιαζω και να με πληρωνει ο σκληρα εργαζομενος φορολογουμενος.
β) «Ολο και περισσότεροι αμφισβητούν, θεωρητικώς και εμπράκτως, αυτές τις κατακτήσεις.»
μου αρεσει να ακριβολογω. Ποιος ζητα καταργηση του πενθημερου ή της αδειας στην δυση? (βασικα για ποια ακριβως αδεια μιλαμε, καθε χωρα εχει διαφορετικες συνθηκες, στις ΗΠΑ οι 15 μερες αδεια ειναι πολλες!)
«οι μαζικές μετακινήσεις βιομηχανιών προς την Απω Ανατολή συμβαίνουν ακριβώς σε αναζήτηση φτηνής και μαύρης εργασίας, χωρίς τα βαρίδια της άδειας, του πενθήμερου»
ε οχι, ουτε για μαυρη εργασια πανε ουτε ειναι η αδεια που κανει την μεγαλη διαφορα. Τα ωρομισθια κανουν την διαφορα και αν καποιος ενδιαφερεται για τους πραγματικα φτωχους του κοσμου δεν εχει παρα να καλωσορισει αυτην την εξελιξη, που τους ανεβαζει ραγδαια τα εισοδηματα.
«Θυμάστε ασφαλώς πόσο συχνά καταγγέλλονται πολυεθνικές όπως η Nike για εκμετάλλευση παιδικής εργασίας κ.λπ.»
απο ποιον? αυτο που θυμαμαι εγω ειναι οτι οι πολυεθνικες πληρωνουν μισθους πολυ πανω απο τους μεσους της καθε αγορας. Αυτο που ξερω ειναι οτι καθε Ινδος προσευχεται να τον προσλαβει μια πολυεθνικη.
«Θεωρείτε ότι τα δικαιώματα της εργασίας ισχύουν σε οικουμενική κλίμακα;»
τι εννοειτε ακριβως? Αν ειναι ιδια? φυσικα οχι. Η ερωτηση ειναι: δεν ειναι ιδια τα δικαιωματα γιατι πχ οι Ινδοι δεν θελουν να τα εχουν/εχουν σατανικη διακυβερνηση/ειναι ολα μια συνωμοσια, ή γιατι απλα τα «κεκτημενα» της Δυσης ειναι μια πολυτελεια που δεν μπορουν να αντεξουν οι πολιτες μιας φτωχης χωρας που εχει ελλειψεις σε ανθρωπινο και φυσικο κεφαλαιο?
να το πω απλα: αν οριζαμε τον μεσο γερμανικο μισθο ως ελαχιστο μισθο στην Ελλαδα απλα θα ριχναμε εξω απο την αγορα οποιονδηποτε ελληνα παραγει λιγοτερο απο τον μεσο Γερμανο, δηλαδη κανα 20-30%.
Αν το καναμε στην ινδια θα καταδικαζαμε στην ανεργια το 99%.
Αυτη ειναι η φυση του κοσμου, και η εθελοτυφλια/ευχη να γινει ενα θαυμα δεν ειναι φρονικη αναπτυξιακη πολιτικη…
11 Μαρτίου 2008 στις 10:34 μμ
Publius
@SG
είναι ενδιαφέρουσες οι σκέψεις σας, προκαλούν…
σας παραθέτω κάποιες δικές μου
ΕΝ ΓΕΝΕΙ
1. δεν υπάρχει φύση του κόσμου (όπως την εννοείτε),
εκτός κι αν είναι στη φύση του να μεταβάλλεται,
διότι ο κόσμος δεν ήταν πάντοτε όπως είναι σήμερα.
1.1. εάν αποδεχτούμε ότι είναι στη φύση του κόσμου να αλλάζει
τότε οι ευχές, τα οράματα, οι στόχοι και οι επιδιώξεις είναι μέρος της φύσης του κόσμου, διότι αλλιώς θα έπρεπε να άλλάζει από μόνος του (ή να υπακούει σε κάποιο θεϊκό /τυχαίο σχέδιο)
ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΑ
2. στο Λουξεμβούργο, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Αυστρία, κλπ, οι δεκαπέντε ημέρες διακοπές μετ’αποδοχών είναι ΕΛΑΧΙΣΤΕΣ
(και στις ΗΠΑ είναι μάλλον λίγες όταν δουλεύεις οκτώ με δέκα χρόνια)
3.στα περί ηθικών εμπορικών και οικονομικών συναλλαγών ξεχνάτε το fair trade (για ποιό λόγο άραγε να προέκυψε αυτός ο περίεργος όρος)
4.η νύφη κι ο γαμπρός αρκετές φορές συμβιβάζονται ή / και συμβιώνουν δίχως τη θέλησή τους (αναλογιστείτε την περίπτωσή σας: βαριέστε τη δουλειά που κάνετε, αλλά δεν την παρατάτε ώστε να καλυφθεί από κάποιον που ενδεχομένως να την θεωρούσε πιο ενδιαφέρουσα, κι επειδή δεν είστε παράλογος, κάποιο λόγο θα έχετε και δεν την παρατάτε ή κάποια ανάγκη: συμβολική, ψυχολογική, υλική. ίσως κι ο ‘τεμπελχανάς’ του δημοσίου να έχει τους δικούς του λόγους)
ΩΣΤΟΣΟ
5. έχετε δίκιο στα περι θράσους και τεμπελιάς, αλλά δεν είναι πάντα άσπρο ή μαύρο
6. με βρίσκεται εν μέρει σύμφωνο με το θέμα της ανάπτυξης του τρίτου κόσμου, είναι μία ευπρόσδεκτη εξέλιξη, μόνον που συνιστά πάρεργο και δεν αφορά στο σύνολο του τρίτου κόσμου (ειδάλλως τα ωρομίσθια θα έπρεπε να είναι τα ίδια, ώστε να υπάρχει ουσιαστική πρόνοια και ανάπτυξη)
ΤΕΛΙΚΑ ΠΑΝΤΩΣ
7.Οι δημοκρατίες μας έχουν δεχτεί την ελεύθερη κίνηση κεφαλαίων και εμπορευμάτων (αλλά και τις πολιτικές μείωσεις των δασμών).
Εφόσον είναι δημοκρατίες, η απόφασή τους ελήφθη δημοκρατικά (ένα ακόμη κεκτημένο).
Εάν έχει ληφθεί δημοκρατικά σημαίνει ότι ΚΑΙ η εργατική τάξη έχει συγκατανεύσει σε αυτή την πολιτική (τάξη πλειοψηφούσα – στα νούμερα).
Από τη στιγμή που η εργατική τάξη έχει αποδεχτεί κάτι τέτοιο, τότε μήπως θα πρέπει και να θεωρηθεί συν-υπεύθυνη για την ανάπτυξη του τρίτου κόσμου ή κάνω λάθος.
12 Μαρτίου 2008 στις 12:48 πμ
Ναυσικάα
Νίκο,
Συμφωνώ φυσικά μαζί σας στα περί κοινωνικής ευθύνης, αλληλεγγύης, συνοχής. Και ακριβώς επειδή συμφωνώ, επιλέγω να είμαι στο πλευρό του συνδικαλιστή της ΔΕΗ, παρά το γεγονός ότι ανήκω σε σινάφι «τακτοποιημένο» με τις μεθόδους του κορπορατισμού-φασισμού, που λέτε κι εσείς. Όσο για το ποιος πρέπει να ζητήσει συγνώμη από την κοινωνία για τα προβλήματα που δημιούργησαν οι διακοπές στην ηλεκτροδότηση, το θέμα παραμένει ανοιχτό.
Βασιλική,
Είναι προφανές ότι «σας τη δίνουν οι προνομιούχοι, από τους λιμενεργάτες μέχρι τους στρατιωτικούς» – μέχρι εκεί όμως.
12 Μαρτίου 2008 στις 12:50 πμ
Ναυσικάα
Συγνώμη, έπρεπε να πω «σινάφι πρόσφατα «τακτοποιημένο»».
12 Μαρτίου 2008 στις 1:23 πμ
S G
Publius
1) η μορφη του κοσμου αλλαζει, η φυση του δυσκολα. Το να αρχισει μια μερα να βρεχει αυτοκινητα και τηλεορασεις απο τον ουρανο ειναι απιθανο. Ακομα πιο απιθανο ειναι να μας φτανουν αυτα και να μην θελουμε κιαλλα. Απο την στιγμη που αυτες οι δυο θεσεις ειναι αληθινες, το οικονομικο προβλημα δεν εχει ευκολη λυση του στυλ: ανεβαστε ολους τους μισθους να τελειωνουμε.
2) ναι. και οι μισθοι αντιστοιχως χαμηλοτεροι των αμερικανικων συνηθως, οι φοροι υψηλοι κτλ Παντου υπαρχουν αντισταθμισεις.
3) ναι και γω δεν ξερω τι ακριβως σημαινει αυτος ο ορος, ειδικα αν δει κανεις τις σχετικες μελετες. Ας πουμε ο καφες «δικαιου εμποριου» κοστιζει στην καφετερια μερικα δολλαρια παραπανω. ο παραγωγος λαμβανει μερικα ΣΕΝΤ παραπανω ομως!
4) φοβαμαι οτι οδηγησα σε παρεξηγηση με την κακη μου διατυπωση. Αναδιατυπωνω:
«Δεν ειμαι σκληρα εργαζομενος προσωπικα, τουλαχιστον οσον αφορα την δουλεια μου δεν με κουραζει γιατι δεν την βαριεμαι καθολου.»
η ερωτηση ομως δεν ειναι αν καποιος διαλεξε την δουλεια του, αλλα απαξ και την εχει αν πρεπει να εχει δικαιωμα να διαλεγει τους ορους της δουλειας του συναινετικα με τον εργοδοτη. Για μενα η απαντηση ειναι ξεκαθαρα ναι.
5) σαφως οχι. Παντως πραγματικα στην Ελλαδα οσο πιο βολεμενος εισαι τοσο μεγαλυτερο θρασος εχεις μου φαινεται! Κανενας μεταναστης δεν κανει πορειες/απεργιες, και ας δουλευει σκυλισια για ψιχουλα. Στην ΤτΕ ομως, ισως την καλυτερη θεση εργασιας στο ευρυτερο δημοσιο, τολμανε να ζητανε κιαλλα!
6) μα τα ωρομισθια δεν γινονται ιδια απο την μια μερα στην αλλη. Εχουμε ομως σαφεστατα συγκλιση και μειωση φτωχειας (παραπεμπω εδω σε ερχομενο αρθρο περι ανισοτητων)
7) μεγαλη συζητηση αλλα δεν θα ελεγα οτι η ελευθερη διακινηση κεφαλαιων ειναι ζητημα πλειοψηφιας, χονδρικα οπως δεν ειναι τα ανθρωπινα δικαιωματα. Πολλοι απεργοι θα ηθελαν να απαγορευσουν να διακινω τα κεφαλαια μου οπως θελω και θα ηθελαν να με υποχρεωσουν να τους προσλαβω και να τους δινω και μισθο 2000 ευρω ανεξαρτητως εργου. Ευτυχως κατι τετοιο θεωρειται καταπατηση των ελευθεριων μου σε μια φιλελευθερη δυτικη δημοκρατια.
ΥΓ ποια ειναι η εργατικη ταξη? Μιλαμε για το 5% των Ελληνων που ειναι εργατες?
12 Μαρτίου 2008 στις 12:05 μμ
Publius
SG
1. αυτό ακριβώς λέω: φοβάμαι ότι το θεωρείτε εύκολο
2. δεν συγκρίνω μισθούς, συγκρίνω εύρος αδειών με δικαίωμα αποδοχών, ώστε να αποδείξω ότι σφάλλετε
3. Η ύπαρξη και μόνον του όρου αποδεικνύει ότι τα μερικά σεντ παραπάνω δεν δίνονται στις υπόλοιπες περιπτώσεις-unfair trade – εκμετάλευση υπάρχει, λοιπόν (!)
4. ΟΚ – αν και η απόσταση μεταξύ των δύο προτάσεών σας είναι τεράστια – οπότε η πρόθεση της αναδιατύπωσης, μπορεί να μην είναι και τόσο ειλικρινής – τεσπα
5. Δεν διαφωνώ, το ζήτημα το έχουν καλύψει πλήρως ο nikoxy και ο manos (βλ. προηγούμενα ποστ)
6.όχι σε όλο τον τρίτο κόσμο και όχι εντός του ‘προηγμένου κόσμου’ όπου η απόκλιση εντείνεται
7. τα ανθρώπινα δικαιώματα είναι κεκτημένο ή όχι;(προσέξτε η απάντηση δεν είναι καθόλου μα καθόλου εύκολη)
8. Όχι μιλάμε για το 65 με 70% των Ελλήνων που είναι υπάλληλοι υψηλά ή χαμηλά αμειβόμενοι (και στο ποσοστό δεν συμπεριλαμβάνω τους αυτο-απασχολούμενος και δεν προσθέτω τη μαύρη εργασία)
12 Μαρτίου 2008 στις 5:45 μμ
S G
1) ποιος το θεωρει ευκολο? εγω παντως μετα απο 9 χρονια μελετης και ερευνας ακομα δεν εχω καταληξει πληρως!
2) οτι σφαλλω σε τι? αφου ειπα οτι οι αδειες διαφερουν απο χωρα σε χωρα. Αυτο που προσεθεσα ομως ειναι οτι οσο διαφερουν οι αδειες διαφερουν και οι μισθοι, ειναι απλα η αλλη πλευρα του νομισματος. Ειναι μια τρομερη πλανη οτι μπορουμε να φερουμε με το ζορι αλλαγες οπως η αυξηση της αδειας χωρις να χασει ο εργαζομενος στην θεση ισορροπιας κατι αλλο (ειτε μισθο, ειτε την ηρεμια του, ειτε και την δουλεια του).
3) ισως δεν καταλαβατε την ειρωνεια του θεματος. Εγω εκμεταλλευση δεν βλεπω παντως οταν καποιος σε μια ελευθερη αγορα αγοραζει ή πουλαει κατι. Βλεπω ομως απατη αν δινω 3 δολλαρια παραπανω για τον παραγωγο και αυτος παιρνει μονο λιγα σεντ.
4) στα δικα μου ελληνικα η αποσταση ειναι μηδενικη, αλλα πολλοι λενε οτι τα ελληνικα μου πασχουν.
6) τι θα πει οχι σε ολον τον τριτο κοσμο? Περιμενεις κανεις ρεαλιστικα ΚΑΘΕ χωρα του κοσμου, ακομα και αν εχει παλαβους δικτατορες οπως ο Μουγκαμπε να συγκλινει με την δυση? Η απλη αληθεια ειναι οτι στον πλανητη η φτωχεια πεφτει ραγδαια και οι ανισοτητες μειωνονται (λιγοτερο ραγδαια ομως).
7) ακομα δεν ξερω τι σημαινει κεκτημενο.
8) εχω μπερδευετει. δηλαδη η φιλη μου σε εταιρεια κινητης που παιρνει γυρω στα 60 χιλιαρικα ετησιως ειναι εργατικη ταξη?
12 Μαρτίου 2008 στις 6:27 μμ
Βασιλική
SG
όλως παραδόξως η φίλη σου που παίρνει 60 χιλιάρικα ετησίως δεν μου τη δίνει. Κι ας ανήκει κι αυτή στην εργατική τάξη μαζί με τους λιμενεργάτες και τους στρατιωτικούς. Διότι της τα δίνει ο ιδιωτικός τομέας αποτιμώντας πως θα του τα φέρει πίσω εις το χιλιαπλάσιο, ενώ οι λιμενεργάτες, οι στρατιωτικοί και οι άλλες ευσεβείς ειδικότητες του ευρύτερου δημόσιου τομέα δεν του φέρνουν πίσω ούτε το ένα δέκατο.
Μπορούμε δηλαδή να αρκεσθούμε στα απλά μαθηματικά, αρκεί να μην έχουμε ανάγκη να κάνουμε φιγούρα τον βαθύ μας οίστρο.
12 Μαρτίου 2008 στις 6:43 μμ
angeliki
@nikoxy
1)Όσον αφορά την Τράπεζα της Έλλαδος να ξέρεις ότι το «συνάφι» δεν είναι πια κλειστό και οι προσλήψεις γίνονται μέσω ΑΣΕΠ.
2)Ορισμένοι κλάδοι έχουν περισσοτερα «προνόμια» αλλά πληρώνουν γι’ αυτα. Οι εισφορές που πληρώνουν οι υπάλληλοι στα ταμεία τις Τράπεζας της Ελλάδος είναι τριπλάσιες απο τις εισφορές που πληρώνουν οι ασφαλισμένοι του ΙΚΑ.
3)Το θέμα δεν είναι πως θα εξίσωσουμε όλους τους εργαζομένους προς τα κάτω, άλλα πως θα βελτιώσουμε τις συνθήκες εργασίας και τις παροχες των εργαζομένων σε όλους τους τομείς.
4)Δεν μπορείς να συγκρίνεις την Κεντρική Τράπεζα με την ALPHA BANK και με κάθε ΑΕ. Ξέρεις ποιές είναι οι εργασίες μίας Κεντρικής Τράπεζας?
12 Μαρτίου 2008 στις 7:02 μμ
S G
Βασιλικη δεν διαφωνω κατακαθολου, βασικα χαιρομαι που μπορεις να βλεπεις ετσι τα πραγματα, ελπιζω να το καταφερουν κιαλλοι. Αυτο ειναι αυτο που λεω και γω, το να μιλαμε για εργατικη ταξη και προνομιουχους γενικα και αοριστα ειναι λανθασμενο.
Εχουμε εργατες που ειναι προνομιουχοι (γιατι εργαζονται μηδεν και παιρνουν Χ λεφτα), εχουμε ιδιωτικους υπαλληλους που ειναι καταταλαιπωρημενοι (γιατι εργαζονται παρα πολυ και βγαζουν Χ λεφτα), εχουμε ιδ. υπαλληλους που ζουνε μια χαρα (εργαζονται πολυ αλλα βγαζουν και 4Χ λεφτα) κτλ κτλ
αγγελικη
4) ναι ξερω. Θεωρω οτι οι εργασιες στην ΤτΕ σημερα ειναι πολυ λιγοτερες απο τον αριθμο των υπαλληλων, ενω οι ιδιωτικες τραπεζες πνιγονται στην δουλεια. Διαφωνεις? Προτεινε σε οποιονδηποτε υπαλληλο της Αλφα να παει σε παρομοια θεση στην ΤτΕ και αν δεν δεχτει πρεπει να ειναι βαθια μαζοχιστης.
3) το να εχουν ολοι οι Ελληνες προνομια παρομοια της ΤτΕ απλα δεν γινεται! ποιος θα ειναι ο βλακας που θα τους πληρωνει? Σημερα κλεβουμε απλα ολους τους εργαζομενους στον ιδιωτικο τομεα για να βολευονται καποιοι στο δημοσιο. Το να λενε οι απεργοι δ.υ. οτι θελουν ανοδο των συνθηκων στον ιδιωτικο τομεα ειναι μεγιστο θρασος!
12 Μαρτίου 2008 στις 10:14 μμ
Société anonyme
S G, εφόσον δεν καταλαβαίνετε ακόμα τι είναι κεκτημένο, να σας φέρω ένα συναφές -κατά κάποιον τρόπο- παράδειγμα του είδους που καταλαβαίνετε: την ιδιοκτησία. Φυσικά και μπορεί να ανατραπεί, όπως όλα τα δικαιώματα, όμως η απώλειά του φαντάζει πολύ μακρινή και πάντως δεν είναι ζητούμενο στις σύγχρονες αστικές δημοκρατίες.
12 Μαρτίου 2008 στις 10:33 μμ
Αθήναιος
Η ιδιοκτησία δεν είναι κεκτημένο αλλά φυσικό δικαίωμα.
13 Μαρτίου 2008 στις 12:26 πμ
Société anonyme
Δογματική προσέγγιση που εδράζεται στο μεταφυσικό, Αθήναιε. Anyway, δεν είπα ότι πρόκειται για όμοια πράγματα.
13 Μαρτίου 2008 στις 12:41 πμ
Ναυσικάα
Ο ιδιωτικός τομέας που περιμένει πολλαπλάσια κέρδη από τον εργαζόμενο των 60.000 ευρώ έχει απόλυτη ανάγκη τον λιμενεργάτη, αλλά και τον στρατιωτικό, όταν ο λιμενεργάτης δεν κάθεται φρόνιμα.
13 Μαρτίου 2008 στις 2:53 μμ
Stelios Levantis
Αγαπητέ Nikoxy, κατ’ αρχάς ζητώ συγγνώμη εκ των προτέρων για τους χαρακτηρισμούς. Δεν είναι προσωπικοί σε καμία περίπτωση.
Πρώτον, είναι κατά τη γνώμη μου μίζερο να ορίζει κανείς ως αντιπάλους του τους «προνομιούχους» συντεχνίτες -δεν το ασπάζομαι, αλλά θα το δεχτώ μόνο ως υπόθεση εργασίας- τη στιγμή που ο αντίπαλός του ο πραγματικός, αυτός που του μειώνει τη σύνταξη, του παρέχει κάκιστης ποιότητας ασφάλιση, του ροκανίζει το εισόδημα, έχει καταληστέψει τα ασφαλιστικά ταμεία, είναι άλλος.
Πολύ περισσότερο όταν η κυβέρνηση, σε ευθυγράμμιση με την γερασμένη πια νεοφιλελεύθερη ρητορική, επιδιώκει, και δεν το κρύβει, τη αναθεώρηση του ασφαλιστικού εις βάρος γενικά των εργαζομένων και όχι για πάταξη των συντεχνιών. Τώρα, αν χρησιμοποιεί τις συντεχνίες για να αποπροσανατολίσει τους υπόλοιπους θιγόμενους, δε σημαίνει ότι θα τσιμπήσουμε κιόλας.
Δεύτερον, για να είναι δίκαιος οποιοσδήποτε αγώνας εργαζομένων δε χρειάζεται να είναι επαναστατικός και οραματικός. Ας είναι και πεζός. Γενικά, είναι άκομψο να χρησιμοποιούμε αριστερή φρασεολογία ως άλλοθι για συντηρητικές και ενίοτε αντικοινωνικές θέσεις – που ανάβουν εμφυλίους μεταξύ των «κλαν» των εργαζομένων.
Τρίτον, οι εργαζόμενοι θα πρέπει αργά ή γρήγορα να αντιμετωπίσουν και τις συντεχνίες και τις συνδικαλιστικές γραφειοκρατίες, όχι όμως για να κάτσουν όλοι μαζί στα αβγά τους, αλλά για συνεχίσουν να αγωνίζονται όταν οι συντεχνίτες και οι γραφειοκράτες τα βρουν με την εξουσία.
Ευχαριστώ θερμά για την ανοχή σας.
13 Μαρτίου 2008 στις 4:12 μμ
nikoxy
@ Stelios Levantis:
Συμφωνούμε σε αρκετα, ιδίως στο Νο 3.
Αλλά κάπως πρέπει να εξετάσουμε και την κοινωνική ευθύνη και τους κινδύνους του κορπορατισμού και τον ξεπεσμό αρκετών συνδικαλιστών.
Εν πάση περιπτώσει, στόχος μου δεν είναι οι εργαζόμενοι, (εργαζόμενος είμαι κι εγώ), αλλά κάποιες τακτικές των συνδικαλιστών, και η τυφλή αντιπαράθεση «όλοι εναντίον όλων».
Υστατο: Οταν μιλάμε για την ηθική της εξουσίας, οφείλουμε να μιλήσουμε και για την ηθική των εξουσιαζομένων, των πολιτών. Ποια είναι αυτή;
14 Μαρτίου 2008 στις 10:46 πμ
Stelios Levantis
Σε ό,τι αφορά την ηθική των εξουσιαζομένων απέναντι στην εξουσία, αυτή εξαρτάται εντελώς από την ηθική της δεύτερης, που έχει και το μαχαίρι και το πεπόνι. Αυτό που έχει σημασία είναι η ηθική των εξουσιαζόμενων μεταξύ τους. Εδώ οι αρχές είναι ο σεβασμός και η αλληλεγγύη. Σε αυτό το πλαίσιο εγώ στηρίζω το δικαίωμα της άμυνας των εργαζομένων -όλων ή μερους τους- όταν καταργούνται δικαιώματά τους, ακόμη και όταν τα αιτήματά τους δεν είναι και τα πιο προωθημένα.
Σε ό,τι αφορά τους συνδικαλιστές, θα σου το πω χοντρά. Αν ήταν μόνο στο χέρι τους, το θέμα θα είχε λήξει με δυο συνεδριάσεις σε κλειστά γραφεία. Θα καβάτζωναν τον εαυτό τους και την οικογένειά τους και θα άφηναν τον νόμο να περάσει χωρίς αντιδράσεις. Το ‘χουν κάνει και θα το ξανακάνουν. Κάνουν απεργίες επειδή πιέζονται από τη βάση. Ως εκ τούτου, τα σκουπίδια στους δρόμους και οι διακοπές ρεύματος δεν είναι τόσο τακτικές των συνδικαλιστών όσο θέληση της βάσης. Τώρα, το γεγονός ότι οι διακοπές ρεύματος γίνονται σε περιοχές με μικρομάγαζα για να στρέφονται οι μικρομαγαζάτορες εναντίον των απεργών, αυτό είναι τακτική: της διοίκησης της ΔΕΗ.
17 Μαρτίου 2008 στις 6:53 μμ
S G
«Ο ιδιωτικός τομέας που περιμένει πολλαπλάσια κέρδη από τον εργαζόμενο των 60.000 ευρώ έχει απόλυτη ανάγκη τον λιμενεργάτη, αλλά και τον στρατιωτικό, όταν ο λιμενεργάτης δεν κάθεται φρόνιμα.»
εχει αναγκη εναν λιμενεργατη οχι τον συγκεκριμενο. Απολυτη αναγκη εχουμε απο σχεδον καθε επαγγελμα (θα ζουσαμε χωρις αγροτη? φουρναρη?) αλλα οχι και απο τους εργαζομενους που απασχολουνται σε καθε επαγγελμα, γιατι προφανως δεν ειναι αναντικαστατοι. Ο μισθος φυσικα εχει να κανει με το τι παραγει ο αλλος και ποσο αναντικαταστατος ειναι, οχι με το ποσο «χρησιμο» ειναι το επαγγελμα του.
Γιαυτο και ο (αχρηστος για την επιβιωση μας) Μαικλ Τζορνταν βγαζει 7000 φορες περισσοτερα απο τον (απαραιτητο) φουρναρη.