Προ ημερών συμμετείχα σε ημερίδα του Τμήματος ΜΜΕ του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης για τα new media και τη συμμετοχική δημοσιογραφία. Διοργάνωση με πολύ κόπο και φροντίδα, με λατρεία για την τεχνολογική της πλαισίωση, με πρόνοια για τηλεοπτική κάλυψη και απευθείας μεταδόσεις και ασύρματες συνδέσεις και διάφορα παράλληλα ιβέντς σε real time και… και…
Δεν δούλεψαν όλα ακριβώς όπως προβλεπόταν, τα τεχνικά εννοώ, κι αυτό το εναρκτήριο μικροατύχημα προσέδωσε μια ορισμένη τροπή στην πρώτη συνεδρία, όπου μετείχα. Κατά σύμπτωση, μετά την γενναία καθυστέρηση της έναρξης και μες στον τεχνικό πανικό, όπου τίποτε σχεδόν δεν δούλευε στην αίθουσα, είχα μπροστά μου δυο επιλογές εισήγησης: η μία ήταν δυο λόγια για το πώς οφείλει να μετασχηματιστεί ο δημοσιογράφος-auter σήμερα, αντιμέτωπος με το νέο περιβάλλον και τη συρρίκνωση του Τύπου. Η άλλη επιλογή ήταν να εκθέσω την εντελώς προσωπική μου εμπειρία για το πώς γράφω δημόσια, πώς αφηγούμαι εντός του κοινού τόπου.
Διάλεξα το δεύτερο. Και ξεκίνησα με Τσέζαρε Παβέζε, ακουσίως προφητικό για ό,τι συνέβαινε στο καλωδιωμένο και βραχυκυκλωμένο και γεμάτο προσδοκίες αμφιθέατρο της ημερίδας: «Οταν γραφτεί η πρώτη αράδα ενός αφηγήματος, έχουν ήδη επιλεγεί τα πάντα, και το ύφος και ο τόνος και η τροπή των συμβάντων. Με δεδομένη την πρώτη αράδα, δεν χρειάζεται παρά υπομονή: όλα τα υπόλοιπα πρέπει και μπορεί να βγουν απ’ αυτήν».
Η πρώτη αράδα της ημερίδας για τη Νέα Δημοσιογραφία είχε γραφτεί ερήμην μας ― είχε γραφτεί απ’ την τρέχουσα τεχνολογία. Είχαμε επενδύσει υπερβολικά πολλά πάνω της, την πιστέψαμε παραπάνω από εργαλείο, σχεδόν βάλαμε το κέλυφος πάνω και πέρα από το περιεχόμενο, με καλές προθέσεις, αλήθεια ― κι αυτή μάς θύμιζε ότι είναι απλώς ένα μέσο, εργαλείο, κέλυφος. Και αφού ήρθαν έτσι τα πράγματα, αφού τα αφήσαμε εμείς να έρθουν έτσι, χωρίς ευελιξία, χωρίς προσαρμογές, αυτή πια όριζε τα πάντα: και το ύφος και τον τόνο και την τροπή…
Η συζήτηση που ακολούθησε ετράπη προς μια αντιπαράθεση μάλλον χωρίς νόημα, χωρίς σύνθεση: αν η τεχνολογία είναι καλή ή κακή, αν οι επιφυλάξεις συνιστούν νεολουδιτισμό, αν οι παραδοσιακοί δημοσιογράφοι θα εξαφανιστούν, αν τα home video και τα snapshots στο ΥouTube και στο Flickr είναι δημοσιογραφία των πολιτών και πέρασμα στη Νέα Εποχή, τέτοια…
Παρότι τεχνοφρίκ και σχεδόν γκατζετάκιας, έπαιξα τον συνήγορο του διαβόλου· πρόβαλα αμφιβολίες και ενστάσεις, υπενθύμισα τον ιστορικό ορίζοντα αυτής της συζήτησης πολύ πέρα και από τη Γουτεμβέργεια τομή, το μεσσιανισμό που ακολούθησε τη Βιομηχανική Επανάσταση και τον ντετερμινισμό του 19ου αιώνα, τις τραγικές μεταπτώσεις του 20ού.
Δεν τα κατάφερα. Οι αμφιβολίες μου δεν γονιμοποίησαν τη συζήτηση· ίσως θεωρήθηκαν τεχνοφοβικές, ίσως ότι πετούσαν την μπάλα αράουτ, ίσως ότι μιλούσα για ψιλά γράμματα ενώ μπρος στα μάτια μας προελαύνει η Νέα Εποχή. Ισως.
Ωστόσο θεωρώ ότι η συζήτηση, έτσι στημένη κι έτσι υπονομευμένη από τις (τόσο ανθρώπινες…) τεχνικές ατέλειες, ορίστηκε από την πρώτη της αράδα: πολλά μήντια, πολλά μηχανήματα, πολλή φούρια, λιγότερη αμφιβολία, λιγότερη διερώτηση.
Το να απαγγέλλεις τις θαυμαστές δυνατότητες των νέων μέσων και να συμπεραίνεις περίπου αυτονόητη την εξ αυτών και δι’ αυτών ανάδυση νέων μορφών συμμετοχής και δημοκρατίας, είναι εύκολο. Μα περιγράφεις το προφανές. Και συμπεραίνεις το διόλου προφανές, με αυθαίρετες προβολές στο μέλλον· μάλιστα χωρίς διόλου να εξετάζεις ενδεχόμενες αναλογίες με το παρελθόν. Ετσι διακινδυνεύεις να φτάσεις σε μια άκριτη υποδοχή οτιδήποτε νέου, κατά το σχήμα «everything that’s new is interesting».
Ναι, σε πολλές περιπτώσεις ―όχι σε όλες, και όχι για όλους το ίδιο― η τεχνολογία αλλάζει το Παράδειγμα, ανοίγει δυνατότητες. Μα δεν είναι οπωσδήποτε απελευθερωτική· το κακοπαθημένο οικοσύστημα υπενθυμίζει καθημερινά την αφροσύνη μας και τις εγκληματικές καταχρήσεις των εργαλείων. Ας μην ξεχνάμε ότι ο μεγαλύτερος παραγωγός εφευρέσεων είναι ο πόλεμος· το ίδιο το Διαδίκτυο ξεκίνησε στρατιωτικό, πόρρω απέχον από τη Νοόσφαιρα που οραματιζόταν ο ανθρωπολόγος και φιλόσοφος Τεγιάρ Ντε Σαρντέν. Κι όμως, αυτός ο ιησουίτης και δαρβινιστής, ο μεταφυσικός και επιστήμονας, ο αφορισμένος του Βατικανού, ο αμφιβάλλων για τη Γένεση, επηρέασε τους πιονέρους της Silicon Valley και τον Φίλιπ Ντικ… Με αμφιβολίες και σύνθεση.
Αυτά περίπου δεν κατάφερα να πω.


















38 comments
Comments feed for this article
26 Οκτωβρίου 2008 στο 8:42 πμ
Αθήναιος
Παρ’ότι τεχνοφρίκ και γκατζετάκιας μέχρις εκεί που δεν πάει, έχω καταλήξει ότι όλοι όσοι μιλούν τόσο ένθερμα για τη νέα εποχή που θα αλλάξει τα δεδομένα στην επικοινωνία, είναι όλοι όσοι έχουν κάτι να σου πουλήσουν, συνήθως μια υπηρεσία διαχείρισης αυτής της νέας εποχής. Δεν το λέω καθόλου για κακό. Τιμώ την εργασία και μπράβο σε όσους ανοίγουν νέους επαγγελματικούς ορίζοντες για τον εαυτό τους και τους άλλους.
Όμως δεν είναι και πολύ νέες οι υπηρεσίες που προέκυψαν από τις λεγόμενες νέες τεχνολογίες. Το γεγονός ότι σήμερα ένας πολιτικός έχει κάποιον να του διαχειρίζεται το μπλογκ και το account στο facebook δεν είναι κάτι καινούργιο. Ο Ροβεσπιέρος είχε τον Μιραμπώ να του γράφει τους λόγους, βρε αδελφέ, ο οποίος δεν τους έγραφε κιόλας τρώγοντας delivery σε κάποιο θλιβερό γραφείο όπως κάνουμε εμείς σήμερα αλλά τρώγοντας foie-gras στο Le Procope. Έχει καταπέσει το επάγγελμα, ΛΕΜΕ. Η ουσία δεν είναι το μπλογκ αλλά ο σκιώδης γραφιάς και η ανάγκη να γραφεί σωστά “η πρώτη γραμμή της αφήγησης”, τί φοβερή ατάκα αυτή!
Τα μπλογκ και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δίνουν τη δυνατότητα σε όσους πουλάνε πράγματα (εμπορικές εταιρείες, πολιτικούς) να γίνονται οι ίδιοι πομποί παραγωγής ειδήσεων και να μην χρειάζονται τα παραδοσιακά μέσα τόσο πολύ.Σύμφωνοι. Πάντα και για πάντα όμως, για να γίνει η δουλειά θα χρειάζεται ένας Μιραμπώ, ένας τύπος που έχει διατρίψει σε όλες τις παμπάλαιες συνταγές για να αφηγηθεί σε άλλο context όλα όσα έχουν ήδη ειπωθεί. Γιατί το ζητούμενο, θα είναι πάντα και για πάντα, όχι μόνο να φτάσει η πληροφορία από τον ανεξάρτητο πομπό στον ατομικό δέκτη αλλά να σηκωθεί ο εν λόγω δέκτης από την καρέκλα του υπολογιστή, να πάει να σε ψηφίσει ή να ανοίξει το πορτοφόλι για να αγοράσει το προϊον σου. Όλα αυτά για να γίνουν, να με συμπαθάνε οι καλοί συνάδελφοι που κάνουν θόρυβο λες και ανακάλυψαν τον τροχό, απαιτούν κάτι περισσότερο από ένα μηχάνημα και πρόσβαση στο διαδίκτυο και γνώση του twitter και του facebook( που σιγά, είναι φτιαγμένα για να τα χειρίζεται κι η κουτσή Μαρία) εκτός αν το μηχάνημα είναι εγκατεστημένο σ’ενα δωμάτιο που οι τοίχοι του είναι καλυμμένοι με βιβλία και ο χρήστης του μηχανήματος γνωρίζει το περιεχόμενο των βιβλίων αυτών. Ευτυχώς δλδ. Τελικά, η εποχή μας είναι καλή να ψωνίσεις στο ΧΑΑ τα καλά και μέχρι χθες απλησίαστα “χαρτιά” και να επενδύσεις στο πολύ διάβασμα. Τα πράγματα, δεν είναι και τόσο άσχημα…
26 Οκτωβρίου 2008 στο 9:51 πμ
netizen
Για όσους ενδιαφέρονται ή είναι η δουλειά τους η άντληση πληροφοριών, π.χ. δημοσιογράφοι, συντάκτες σε free press κ.λπ., στη διεύθυνση http://www.athinorama.gr/cinema/votes/default.aspx?pid=270127, δική μου σινεκριτική στο αθηνόραμα με αφορμή το “ENTRE LES MURS”, κατόπιν αποριών χρήστη με nickname “VENUS”, ξημέρωμα Κυριακής.
26 Οκτωβρίου 2008 στο 2:29 μμ
ilias
Επειδή κάθε ΄΄νέο μέσο΄΄ συνοδεύεται πάντα με ένα ενθουσιώδες buzz, το πολύ το hype τελικά κρύβει τις σκοτεινές πλευρές
του πράγματος. Μόνο ρόδινα δεν είναι τα πράγματα στα μπλογκς.
Τα μπλογκς διεθνώς και όχι μόνο στην Ελλάδα, χαρακτηρίζονται από ένα μηδενισμό, όχι του είδους του 19ου δλδ της απουσίας του νοήματος αλλά τον post modern δικτυωμένο μηδενισμό που βασίζεται στην αναγνώριση της ΄΄πληθώρας των νοημάτων΄΄.
Έτσι λοιπόν οι μπλόγκερς συνήθως ποστάρουν κι αυτοί ΄΄το νόημα τους΄΄στη Νιρβάνα, μετατρέποντας το μάταιο σε παραγωγική δύναμη. Να θυμίσω πως ένα βασικό ερώτημα στη Net art σκηνή των 90¨ς ήταν το : If everyone is broadcasting who the fuck is gonna sit down and listen?
Σε σχέση με ένα παλαιότερο μέσο δικτύωσης τις netlists οπισθοδρομούν, το αρχικό ποστ του μπλογκο ιδιοκτήτη είναι πάντα άνισο σε σχέση με τις απαντήσεις των επισκεπτών. Οι χρήστες είναι ΄΄φιλοξενούμενοι΄΄ δεν είναι ίσοι partners, πόσο μάλλον ανταγωνιστές. Η λίστα είναι κάτι που λειτουργεί με τη λογική ΄΄από πολλούς σε πολλούς΄΄ ενώ το μπλογκ ΄΄από έναν προς πολλόυς΄΄. Το βλέπει κανείς και στα συνέδρια και στα meetings δηλαδή στον ”άλλο δημόσιο χώρο” όπου οι μπλόγκερς πάνε και δείχνουν τα μπλογκς τους. Ανακλούν μια cocooning διάθεση της κοινωνίας,η μπλογκόσφαιρα είναι ένα κλειστό και αυτο αναφερόμενο περιβάλλον , στο οποίο συνήθως η κατάταξη ranking και οι συνδέσεις linking σε άλλα μπλόγκς είναι πιο σημαντική από τις page views.
Όλοι γιορτάζουν τον ¨θάνατο¨ των συγκεντρωτικών media αλλά και αγνοούν τη κατηγορία πως προκαλούν μόνο θόρυβο.
Την ίδια στιγμή τα media δεν μοιάζουν να απειλούνται και τόσο, συνεχίζουν να ΄΄δυσλειτουργούν΄΄ κανονικά. Μπορεί κάποιοι μπλόγκερς να ΄΄τσιμπιώνται΄΄ από τα main stream media σαν opinion leaders αλλά εύκολα σουτάρονται επίσης την επομένη σαν pyzama journalists και αγνοούνται σαν ¨θόρυβος¨.
Το βασικό ερώτημα τελικά που καλούνται να απαντήσουν οι μπλόγκερς είναι περίπου : πως ξεπερνιέται η έλλειψη νοήματος στην info sphere χωρίς να ξαναπέσει κανείς στις συγκεντρωτικές δομές παραγωγής , δηλαδή στα παραδοσιακά μίντια; Με το blogito ergo sum δεν το βλέπω.
26 Οκτωβρίου 2008 στο 6:09 μμ
Αθήναιος
Νομίζω ότι αντιμετωπίζεις τα μπλογκ ως κάτι διαφορετικό από αυτό που πραγματικά είναι: ένα εργαλείο και τίποτα παραπάνω. Η εφεύρεση ενός καινούργιου εργαλείου δεν συνεπάγεται και την εφεύρεση νέων χρήσεων ή νέων αναγκών. Και τί είναι αυτή η αφορά στην “έλλειψη νοήματος”; Μου μυρίζει ηθική αποτίμηση.
26 Οκτωβρίου 2008 στο 7:56 μμ
ilias
Καλά αν το θες έτσι οκ ( γιατί και πέρσι θυμάμαι τις μπιενάλε εργαλεία τις έλεγες) , και τα μίντια, ο τύπος και τελικά κάθε είδους κοινωνική συγκρότηση την λέμε εργαλείο. Θα συμφωνήσεις όμως πως άλλο εργαλείο είναι το τιρμπουσόν και ο πλάστης που απλώνουμε φύλο και άλλο εργαλείο το CERN π.χ.
Τώρα το άλλο αν η “έλλειψη νοήματος” μυρίζει ηθική αποτίμηση τι να πω;
Υποθέτω πως για κάποιους είναι πιθανό αλλά αυτό που εννοώ είναι πως ένα σύστημα ¨¨εργαλεί﨨 επικοινωνίας όπως τα μπλογκ, υποτίθεται ότι πρέπει να render explicit and clear the ‘signal’ from ‘noise’ . Αλλιώς μια από τις παρενέργειες είναι ακριβώς αυτή που λές, δημιουργεί νέες άχρηστες ανάγκες αποδεικνύοντας πως τα μπλογκ είναι ένα δώρο στην ανθρωπότητα που δεν τόχε ανάγκη.
26 Οκτωβρίου 2008 στο 8:11 μμ
Αθήναιος
Για τις Μπιενάλε; Για την αγορά έλεγα. Πράγματι, άλλο το τιρμπουσόν και άλλο το CERN αλλά αν θες να ανοίξεις ένα μπουκάλι κρασί χρειάζεσαι ένα τιρμπουσόν και όχι το CERN όπως θα επιχειρήσουν να σε πείσουν μερικοί. Όπως και το να επικοινωνήσεις ιδέες ή προϊόντα χρειάζεσαι κάποιον να μπορεί να τα κάνει λιανά. Αν χρησιμοποιεί μπλογκ, χειρόγραφες επιστολές, μπροσούρες ή εφημερίδες τοίχου είναι αδιάφορο. Το “δώρο προς την ανθρωπότητα”δεν είναι το εργαλείο αλλά οι θεσμοί που ορίζουν και επιτρέπουν τη χρήση του. Οι όροι χρήσης. Δατ ιζ δε κουέστιον.
26 Οκτωβρίου 2008 στο 8:16 μμ
Αθήναιος
Και επίσης υπάρχει και η άλλη ερώτηση. Προσωπικά δεν με καίει αν θα υπάρχουν αύριο δημοσιογράφοι. Ίσως γιατί πιστεύω ότι θα υπάρχουν αλλά αυτό δεν έχει καμία μα καμία σημασία επί της ουσίας. Ενδιαφέρον είναι να δούμε αν επηρρεάζονται οι κοινωνικές σχέσεις. Και πληζ, μην αρχίσεις τα ποστ μόντερν για το second life. :-)
26 Οκτωβρίου 2008 στο 8:30 μμ
visitor
με αφορμή τα σχόλια περί ιστολογίων, ισχυρίζομαι πως αποτελούν μια πολύ ενδιαφέρουσα έκφραση σύγκλισης τεχνολογιών & επικοινωνίας, αφ’ενός λόγω ταχύτητας, αφ’ετέρου λόγω διαθεσιμότητας. Το περιεχόμενό τους δεν υποβάλλεται σε καλούπια κι ευτυχώς δεν αντικαθιστούν τα βιβλία επ’ουδενί. Το γιατί υπόκεινται σε ανάλυση και κατηγοριοποίηση ως αυτόνομη ενασχόληση είναι κάτι το οποίο σε εμένα προξενεί εντύπωση, καθώς δεν θα ήθελα να αντικαταστήσουν π.χ. την ανάγνωση βιβλίων ως αποκομιδή γνώσης, ψυχαγωγίας, κ.λπ. Σκέφτομαι πως οι επίμονοι “αναλυτές” της εν λόγω δραστηριότητας, τελικά επιθυμούν την επικράτησή τους ως φορέα γνώσης, εκπαίδευσης, ψυχαγωγίας, διαφορετικά κάτι δεν στέκει στην στάση που υιοθετούν, αλλά και στην νηφαλιότητά τους.
26 Οκτωβρίου 2008 στο 9:31 μμ
ilias
Παρέθεσα πριν ένα μέτρο σύγκρισης παλαιότερο μάλιστα από τα μπλογκς , τις netlists, μπορώ να σου πω άλλο ένα το wiki platform. Κι αυτά εργαλεία είναι αλλά έχουν ενσωματωμένα στο λογισμικό τους , στο δομικό μηχανισμό τους δλδ, περισσότερο δημοκρατία και ευελιξία. Οι θεσμοί είναι ήδη ενσωματωμένοι
στα μέσα που επιχειρούν τις αλλαγές. Σε άλλα κάποιοι και σε άλλα κάποιοι άλλοι, όπως και σε διαφορετικά ποσοστά. Το θέμα δεν είναι αν αύριο θα υπάρχουν δημοσιογράφοι αλλά τι θα συνιστά το δημόσιο.
26 Οκτωβρίου 2008 στο 9:39 μμ
ilias
@visitor
Πριν τον Γουτεμβέργιο η γνώση και ο πολιτισμός αποτυπωνόντουσαν στα φρέσκο , στους παπύρους και στα γλυπτά. Η εμφάνιση του τυπωμένου χαρτιού, της γραφομηχανής και του κινηματογράφου δεν κατάργησε την ζωγραφική κτλ , άλλαξε το νόημα της όμως για πάντα.
Η ψηφιακή αποτύπωση κάνει το ίδιο στα βιβλία και τις εφημερίδες αλλά με τρόπους πολύ πιο πολύπλοκους , διαρκώς μεταβαλλόμενους και καθόλου προβλέψιμους.
26 Οκτωβρίου 2008 στο 9:53 μμ
Αθήναιος
Υποθέτω ότι γνωρίζεις την εκπληκτική και γοητευτικότατη ιστορία της δημιουργίας του Λεξικού της Οξφόρδης. Οι θυρίδες με τα λήμματα χρήσης λέξεων στα οποία συνεισέφεραν οι ανώνυμοι αναγνώστες της αγγλικής λογοτεχνίας, ήταν μια πλατφόρμα wiki. Ντάξει το λέω τώρα αυτό με την ευρεία έννοια. :-)
Συμφωνώ μαζί σου για το ερώτημα του τί θα συνιστά δημόσιο χώρο και έπειτα με ενδιαφέρει να δω αν το διαδίκτυο και η πληροφορία που μεταφέρει θα είναι προσβάσιμη σε όλους και με ποιους όρους. Κολλάω πολύ στους όρους.
Την πιο ενδιαφέρουσα χρήση του διαδικτύπου ως προς τα μήντια πάντως την έχω δει μέχρι τώρα με το περίφημο honest reporting (γκουγκλίστε για να δείτε). Μια ον λάϊν υπηρεσία με συνδρομητές έχει καταφέρει να ασκεί αφόρητη πίεση στα παραδοσιακά μέσα για τον τρόπο που καλύπτουν το Μεσανατολικό. Κάθε φορά που στην ιστοσελίδα ανεβαίνει μια περίπτωση media bias αμέσως ειδοποιούνται οι συνδρομητές. Τους παραθέτουν τα στοιχεία και τους ζτούν να στείλουν ενα ε-μέηλ διαμαρτυρίας εφόσον έχουν πειστεί. Τα αποτελέσματα είναι εντυπωσιακά.
Βέβαια, όλο και κάποιος θα θυμηθεί πως άρχισε τη δράση της η Διεθνής Αμνηστία, με την αποστολή επιστολών των μελών της…
26 Οκτωβρίου 2008 στο 10:14 μμ
ilias
Στις μέρες μας η αντιδιαστολή είναι πάντως εύλογη.
Από την μια μεριά Microsoft -Britannica και από την άλλη Open source -Wikipedia.
Η ‘κοινωνία της πληροφορίας’ δεν είναι απλά μία έννοια της ίδιας κατηγορίας όπως η ‘φεουδαρχία’ ή ο ‘καπιταλισμός’ . Η ψηφιακή τεχνολογία δίνει τη δυνατότητα άρσης της σπανιότητας των αγαθών της πληροφορίας, και κάθε λογισμικό , πλατφόρμα ή θέσμιση που αποσκοπεί στην δημιουργία τεχνητής σπάνης είναι λαμογιά .
27 Οκτωβρίου 2008 στο 1:31 πμ
visitor
ilias, όπως λένε στα καταστήματα ‘πλαίσιο’ τις προσφορές ‘φρέσκο’; στα γλυπτά ο πολιτισμός; Η ‘εμφάνιση’ εφευρέσεων; Άλλαξε το νόημα της ζωγραφικής για πάντα; Η ψηφιακή αποτύπωση είναι πιο πολύπλοκη σε τρόπους σε δυαδική γλώσσα και μονοσήμαντη λογική ψηφιακών πυλών; μεταβαλλόμενοι οι τρόποι οι οποίοι υπακουούν σε απλή ανθρώπινη λογική στην εξέλιξη των τεχνολογιών και στηρίζονται στις ίδιες δομές και σε γνώση των ίδιων βιβλίων εδώ και κάμποσες δεκαετίες; I’m so sorry, why do you have to look into my diary, and why, why do you telephone?..
27 Οκτωβρίου 2008 στο 3:23 πμ
aerosol
Νομίζω πως η εφεύρεση ενός νέου εργαλείου συνεπάγεται και την εφεύρεση νέων χρήσεων. Οι οποίες, όμως, συχνά δεν είναι οι προφανείς ή αυτές που προκύπτουν σύντομα. Υπάρχει μεγάλο χρονικό διάστημα μέχρι να παγιωθούν νέοι κώδικες, να χωνευτούν ή να εντοπιστούν οι νέες δυνατότητες. Σ’ αυτό το διάστημα κυριαρχεί έντονο ψάξιμο αλλά δεν έχει επέλθει ακόμα ισορροπία και ωρίμανση των νεογέννητων τρόπων, ούτε έχει κατακτηθεί η αισθητική και η ιδανική χρήση τους.
27 Οκτωβρίου 2008 στο 11:37 πμ
ilias
visitor δεν εκθειάζω τον ΄΄ψηφιακό πολιτισμό΄΄, άλλο πράγμα λέω.
Τα φρέσκο είναι απλά τα ΄΄affresco΄΄, (fresh), θα τα έχετε ακουστά ,είναι εκείνες οι μεγάλες συνήθως χρωματισμένες επιφάνειες σε εκκλησίες αλλά και αλλού. Τα συναντάμε σε εκδρομές ,σπανιότερα στην Ελλάδα, κυρίως στο ΄΄εξωτερικό΄΄. Βρίσκονται πάντα πάρα πολύ κοντά σε ασβέστη.
Ένα νέο μέσο αρχικά΄΄κανιβαλλίζει΄΄ τα προηγούμενα και μετά δομεί ενδεχομένως την δική του ΄΄αλφαβήτα΄΄.
27 Οκτωβρίου 2008 στο 12:56 μμ
visitor
ilias, δεν το γνώριζα, ευχαριστώ για την ενημέρωση. Ο τεχνικός όρος ‘affresco’ με κατατόπισε, μόλις διάβασα πως υπάρχουν κάμποσες τεχνικές ‘fresco’ [http://encyclopedia2.thefreedictionary.com/Affresco]. Σχετικά με το τι θέλατε να εννοήσετε περί ιστολογίων και ψηφιακών μέσων, δεν κατάλαβα παρ’ όλο που προσπάθησα επανειλλημένως, αλλά δεν πειράζει, δεν θα χαλάσουμε και τις καρδιές μας. Different viewing angles.
27 Οκτωβρίου 2008 στο 1:47 μμ
Αθήναιος
Αεροζόλ μπορεί αν και είναι η μαζικότητα στην πρόσβαση της χρήσης ενός εργαλείου που δημιουργεί νέες χρήσεις καθώς και οι όροι χρήσης, εγώ επιμένω.
Ηλία, τί λαμογιά. Αφού το προϊόν της Μπριτάνικα είναι κλάσεις ανώτερο από της wikipedia.
Τώρα, κοίταζα κάποιες δημοσκοπήσεις για μια δουλεια, για να διαπιστώσω κάτι ενδιαφέρον. Αν πιστέψει κανείς το κλίμα που υπάρχει στη μπλογκόσφαιρα τότε ο Γιώργος Σουφλιάς είναι ένας ανθρωπόμορφος δαίμονας που όνειρό του είναι η παντελής καταστροφη του περιβάλλοντος. Σε ΟΛΕΣ τις δημοσκοπήσεις που έχω ανακοινωθεί πρόσφατα όμως, είναι ο πιο δημοφιλής υπουργός της κυβέρνησης και όχι μόνο μεταξύ των ψηφορόρων της ΝΔ.
Άρα η απήχηση που έχουν τα μπλογκ στη διαμόρφωση της κοινής γνώμης είναι πράγματι μικρή.
27 Οκτωβρίου 2008 στο 2:01 μμ
netizen
αν κι έχω πολύ καιρό να περιδιαβώ στήλες εφημερίδων, αυτό που μπορώ να εκφέρω κατόπιν δεύτερης ανάγνωσης του άρθρου, είναι πως ως χρήστης διαδικτύου, όποτε διαβάζω εφημερίδα αναζητώ κείμενα, πέραν αυτών από αμιγώς επιστημονικούς συνεργάτες, τα οποία διαφεύγουν διάδρασης με το διαδίκτυο. Δημοσιογράφους οι οποίοι γράφουν κρατώντας αποστάσεις στοχασμού από τα “new media”, αφαιρούν την οποιαδήποτε ανάδραση με τους συμμετέχοντες σε αυτά κι απευθύνονται στον αναγνώστη του εντύπου δίχως να θεωρούν πως συνάμα είναι παρών στα new media. Θα ήταν υπερβολικό, κρίνω, να υποστηρίξω πως αναζητώ ως αναγνώστης σε μια πολιτική εφημερίδα τα κείμενα τα οποία έχουν γραφεί με κλειστή την τηλεόραση, το ραδιόφωνο, τον Η/Υ, αλλά είναι τέτοια η ανθρώπινη φύση ώστε αυτή έλκεται από το διαφορετικό ως νέο, συνεπώς θέτω το εξής ερώτημα στον εαυτό μου; Μήπως το νέο, η είδηση, γράφεται από το δημοσιογράφο του παρελθόντος;
27 Οκτωβρίου 2008 στο 2:33 μμ
ilias
Αθήναιε αυτό είπα λαμογιά :
”Η ψηφιακή τεχνολογία δίνει τη δυνατότητα άρσης της σπανιότητας των αγαθών της πληροφορίας, και κάθε λογισμικό , πλατφόρμα ή θέσμιση που αποσκοπεί στην δημιουργία τεχνητής σπάνης είναι λαμογιά” .
27 Οκτωβρίου 2008 στο 2:42 μμ
ilias
Επίσης, μου φαίνεται πως δυσκολεύεσαι να καταλάβεις πως είναι πιο σημαντικό πως οι δημιουργοί του software επεκτείνουν τον ορίζοντα του χρήστη και λιγότερο πως οι χρήστες επεκτείνουν τον ορίζοντα τους εντός του δεδομένου software.
27 Οκτωβρίου 2008 στο 2:52 μμ
bfo
”Η ψηφιακή τεχνολογία δίνει τη δυνατότητα άρσης της σπανιότητας των αγαθών της πληροφορίας, και κάθε λογισμικό , πλατφόρμα ή θέσμιση που αποσκοπεί στην δημιουργία τεχνητής σπάνης είναι λαμογιά”
Είναι η σπάνη που δημιουργεί την σπουδαιότητα των αγαθών της πληροφορίας.
Η άρση της σπανιότητας λέγεται και πληθωρισμός. Στο χωριό μας το λένε “το μακρύ και το κοντό του καθενός” —και είναι φαινόμενο διαλυτικό της συγκρότησης της σκέψης (και όχι, όπως αφελώς λένε, απλό ζήτημα επιλογής και ξεσκαρταρίσματος).
Να το πούμε αλλιώς: αυτός που μεγαλώνει με το κουρκούτι της διαδικτυακής πληροφορίας είναι στο τέλος ανίκανος για κάθε ξεσκαρτάρισμα.
27 Οκτωβρίου 2008 στο 3:26 μμ
ilias
Ποια σπάνη μπορεί να υπάρξει σε κάτι που δεν έχει υλική υπόσταση και μπορεί να κοπιαριστεί όσες φορές θέλουμε χωρίς το ΄΄πρωτότυπο΄΄ να πάθει κάτι;
Τα άλλα που λέτε είναι ασύνταχτα , ξανασυντάξτε τα κάπως της προκοπής.
27 Οκτωβρίου 2008 στο 3:49 μμ
ilias
Αθήναιε επίσης , αυτό που λες πιο πάνω με το παράδειγμα Σουφλιά πως τα ελληνικά μπλογκς δεν επηρεάζουν την διαμόρφωση της κοινής γνώμης, συμβαίνει επειδή τα πιο γνωστά όλως τυχαίως εκφράζουν περισσότερο ή λιγότερο καλυμμένα, κομματικές θέσεις. Για ρίξε μια ματιά να δεις τι ρόλο παίζουν τα μπλογκς, τα social media ακόμα και τα ΄΄μισητά΄΄ για σένα βιντεοπαιχνίδια στις εκλογές.
27 Οκτωβρίου 2008 στο 3:49 μμ
ilias
Αμερικής εννοώ…
27 Οκτωβρίου 2008 στο 4:19 μμ
bfo
Ποια σπάνη μπορεί να υπάρξει σε κάτι που δεν έχει υλική υπόσταση και μπορεί να κοπιαριστεί όσες φορές θέλουμε χωρίς το ΄΄πρωτότυπο΄΄ να πάθει κάτι;
Η σπάνη της ποιότητας, η σπάνη του νοήματος, η σπάνη της πατίνας, η σπάνη του υλικού βάρους, η σπάνη της σημασιολογικής βαρύτητας.
Όρα και “Το έργο τέχνης την εποχή της μηχανικής αναπαραγωγής”.
Τα άλλα που λέτε είναι ασύνταχτα , ξανασυντάξτε τα κάπως της προκοπής.
Βλέπεις που οδηγεί η υπερβολική θητεία στο διαδικτυακό λόγο; Ήδη δυσκολεύεσαι με την σύνταξη της ελληνικής
;-)
Να στα μεταφράσω όμως:
Η άρση της σπανιότητας λέγεται και πληθωρισμός.
Η έλλειψη φιλτραρίσματος και “τριβών” στην διατύπωση παντοειδούς είδους πληροφοριών οδηγεί στην υπερπροσφορά πληροφορίας. Αυτός, όπως ο οικονομικός πληθωρισμός, ρίχνει την αξία της.
Η υπερπληθώρα άκριτα (αφιλτράριστα, αν προτιμάς έναν πιο ουδέτερο όρο) αναπαραγώμενης πληροφορίας οδηγεί σε αφασία, σε αδυναμία ξεσκαρταρίσματος του σωστού και του λάθους.
Όταν υπήρχε σπάνη πληροφόρισης, η κάθε πληροφορία αξιολογούταν με μεγαλύτερη ακρίβεια, σε περισσότερο βάθος χρόνου. Απέδιδε έτσι τα μέγιστα —είτε ήταν αυθεντική πληροφόρηση, είτε προϊον προπαγάνδας.
Δες και την έννοια του “λόγου σήματος προς θόρυβο” στις τηλεπικοινωνίες. Δεν ισχύει μόνο για το φυσικό σήμα, αλλά και για το σήμα με την έννοια της σημασίας.
27 Οκτωβρίου 2008 στο 4:47 μμ
ilias
Προσέξτε τι λέω. ΄΄Ποια σπάνη μπορεί να υπάρξει σε κάτι που δεν έχει υλική υπόσταση΄΄
Μπερδευτήκατε. Η απουσία ΄΄αύρας΄΄ σχετίζεται με την γνώση.
Η πληροφορία είναι κάτι άλλο. Μπορεί να προέλθει γνώση απ΄αυτή , μπορεί και όχι. Δεν είναι πάντως έννοιες εναλλάξιμες.
Η οικονομία της πληροφορίας δεν είναι ίδια με την οικονομία των υλικών αγαθών. Συνεχίζετε να συγχέετε την κοινωνία της πληροφορίας βάζοντας την στην ίδια κατηγορία με τον καπιταλισμό .
Η ιδέα επίσης πως σήμερα υπάρχει ΄΄περισσότερο πληροφορία΄΄ από άλλοτε είναι ένα ακόμα κλισέ. Οι αρχαίοι μας δεν είχαν ίντερνννεντ αλλά αυτό δεν σημαίνει πως οι εγκέφαλοι τους είχαν να επεξεργαστούν λιγότερα σήματα.
Μπορούσαν να αναγνωρίζουν δεκάδες διαφορετικά είδη πουλιών από το κελάηδισμα τους , για να μην πω πόσα διαφορετικά χόρτα βλέπανε και καταλάβαιναν.
ίσως θα ήταν καλύτερα να το έθετα αλλιώς. Δεν έχουμε να κάνουμε με ”information” αλλά με transformation.
27 Οκτωβρίου 2008 στο 7:34 μμ
Αθήναιος
Η άποψη του bfo (δεδομένου ότι αυτός είναι ο big fat opinion) για τη wikipedia είναι γνωστή και εν πολλοίς συμφωνώ πως γενικά είναι για τα μπάζα ως τελικό αποτέλεσμα. Τον χάνω λίγο στο δια ταύτα. Να την απαγορεύσουμε; Κι έπειται είναι αυτονόητο πως διαφωνώ κάθετα, οριζόντια και διαγώνια με την άποψη ότι η υπερπροσφορά πληροφορίας υποτιμά εν τέλει την αξία της. Το αντίθετο. Η απρόσκοπτη πρόσβαση στην πληροφορία δημιουργεί νέους συνδυασμούς, νέα γνώση, πρωτότυπη σκέψη.
Ηλία, είναι αστείο να ισχυριζόμαστε ότι η πλατφόρμα wiki συνιστά εκδημοκρατισμό της γνώσης. Εκδημοκρατισμός θα ήταν να έχω δωρεάν πρόσβαση στη Μπριτάνικα ή στο Λεξικό της Οξφόρδης όχι στην άποψη της κουτσης Μαρίας.
Συμφωνώ για το ρόλο που παίζουν τα νεα μέσα στις αμερικανικές εκλογές και τα παιχνίδια δεν τα μισώ, απλά τα βαριέμαι. Μεχρι που βαριέμαι να αναλυσω πόσο πατερναλιστικό είναι να επιβάλλεις την προσομοίωση κοινωνικών ρόλλων μέσω τέτοιων παιχνιδιών και να σπεύδουν “τα ζωντανά” να συμμετέχουν αποβλακωμένα, με το joystick στο χέρι. Αυτά είναι καλά για τα ιδρύματα και τις φυλακές, παιχνίδια με προσομοίωση έντιμου πολίτη, για σκέψου το. Μιλάω για το Ελλάντα και αναφερόμουν στους δεκάρικους που διαβάζω σε διάφορα μπλογκ για την παρεμβατικότητα των μπλογκ στην κοινή γνώμη. Δατς ωλ.
27 Οκτωβρίου 2008 στο 8:15 μμ
ilias
Τελικά υπάρχει μεγάλη σύγχυση όρων.
Λέω ΄΄πλατφόρμα wiki΄΄ , άλλο αυτό , άλλο η wikipedia. Η πλατφόρμα είναι το ανοιχτό λογισμικό που πολύ πριν τα μπλογκς έδωσε την ευκαιρία στους χρήστες στην από κοινού διαμόρφωση σελίδων χωρίς τον συγκεντρωτισμό που έχουν τα μπλογκς. Εδώ μπαίνει και το θέμα του εκδημοκρατισμού του software. Γιατί όταν μια δημοκρατική κοινωνία γίνει τεχνολογική , αργά ή γρήγορα οι δημοκρατικοί κανόνες πρέπει να γίνουν hardwired μέσα στα τεχνικά συστήματα. Το software είναι social sculpture.
Είναι ένας χώρος όπου οι κανόνες-που συνήθως ορίζονται από τους designers- υποτίθεται ότι επεκτείνουν τον γνωστικό ορίζοντα του χρήστη, τις επιθυμίες του και τις ανάγκες του. Εν τω μεταξύ, συμβάλλουν στην δημιουργία και αποθηκεύουν τη συλλογική μνήμη. Τα interfaces γίνονται οι gatekeepers της αντίληψης, της γνώσης, της φαντασίας και της μνήμης.
Η wikipedia είναι άλλο ένα wiki. Το πιο διάσημο. Επειδή λέμε bic τα στυλό δεν σημαίνει πως κάθε στυλό είναι και bic.
Αν είναι για τα μπάζα ή όχι το περιεχόμενο της, άστο καλύτερα με αφορισμούς των δύο αράδων το θέμα γίνεται γηπεδικό. Φυσικά και υπάρχουν προβλήματα. Αλλά εκατέρωθεν.
(Αυτό το παράδειγμα της κουτσής Μαρίας βρωμάει επαρχιωτισμό)
Τώρα για τα παιχνίδια άστο κι αυτό, είναι λίαν πολύπλοκο το θέμα.
27 Οκτωβρίου 2008 στο 8:22 μμ
πφφφφ
Σιγά την Μπριτάνικα. Ανήκει στην παλαιολιθική εποχή της γνώσης. Η wikipedia πάλλεται.
(Και τα είδαμε και τα χαΐρια των peer reviews με την περίπτωση Σόκαλ και Μπρικμόν).
27 Οκτωβρίου 2008 στο 8:23 μμ
ilias
Καλά σύμφωνα με το σκεπτικό του bfo αν η υπερπροσφορά της πληροφορίας
ρίχνει την αξία της σαν αγαθό , τότε θα συμβαίνει το ίδιο και με την υπερπροσφορά του αγαθού της πρόσβασης . Άρα να θεσπιστούν κανόνες αποκλεισμού για κάποιους, να μην έχουν πρόσβαση, για να διατηρηθεί χαμηλά ο πληθωρισμός της. Ανοησίες….
27 Οκτωβρίου 2008 στο 8:29 μμ
ilias
πφφφφ , στην περίπτωση Σοκάλ -Μπρικμόν στο social text είχαμε και moderators ,μη το ξεχνάμε.
27 Οκτωβρίου 2008 στο 9:12 μμ
Αθήναιος
Ντάξει, έλεος, γνωρίζω τη διαφορά μεταξύ της πλατφόρμας και μιας γνωστής της εφαρμογής. Το αν η αναφορά στην κουτση Μαρία βρωμάει επαρχιωτισμό τότε το ” άσε τα παιχνίδια είναι λίαν πολύπλοκο θέμα” τί βρωμάει;
Όποιος έχει γνώση τη χρησιμοποιεί για να βγάλει χρήματα ή να κυριαρχήσει. Δεν τη μοιράζεται. Στις πλατφόρμες ανταλάσσονται πληροφορίες που σε καμία περίπτωση δεν συνιστούν γνώση.
27 Οκτωβρίου 2008 στο 9:33 μμ
netizen
Στο εν λόγω link: http://www.athinorama.gr/cinema/votes/default.aspx?pid=270127 , ο/οι διαχειριστές στο διαδικτυακό αθηνόραμα, έσβησαν πολλά σχόλια, όσοι θέλησαν και πρόλαβαν, τα διάβασαν. Δεν είναι κακή ιδέα ο διαχειριστής στο βλέμμα να διαγράψει τα δικά μου σχόλια με το εν λόγω link.
27 Οκτωβρίου 2008 στο 9:35 μμ
netizen
Στο εν λόγω link: http://www.athinorama.gr/cinema/votes/default.aspx?pid=270127 , ο/οι διαχειριστές στο διαδικτυακό αθηνόραμα, έσβησαν πολλά σχόλια, όσοι θέλησαν και πρόλαβαν, τα διάβασαν. Δεν είναι κακή ιδέα ο διαχειριστής στο βλέμμα να διαγράψει τα δικά μου σχόλια με το εν λόγω link.
27 Οκτωβρίου 2008 στο 9:41 μμ
ilias
το ” άσε τα παιχνίδια είναι λίαν πολύπλοκο θέμα” σημαίνει απλώς πως μια επέκταση της συζήτησης προς τα κει, θα έκανε hijacking το θέμα του αρχικού ποστ.
Το ΄΄η κουτσή Μαρία ΄΄ βρωμάει ελιτισμό της επαρχίας που σπρώχνεται να βρει θέση μπροστά να δει το Bunginham στις εθνικές γιορτές αλλά δεν το βλέπει ποτέ από μέσα . Παρ΄όλα αυτά νοιώθει περήφανα.
Το ΄΄Όποιος έχει γνώση τη χρησιμοποιεί για να βγάλει χρήματα ή να κυριαρχήσει΄΄, είναι οντολογικό statement?
28 Οκτωβρίου 2008 στο 1:46 πμ
catrame
βρε Αθήναιε, πως μας το πασάρεις το honest reporting? είναι μια υπηρεσία που αποσκοπεί να υποδείξει αντι-ισραηλινά σχόλια που γράφονται ανά το παγκόσμιο. είναι εξίσου μεροληπτικό με αυτά που καταγγέλει ως μεροληπτικά.
αλλά όλη αυτή η συζήτηση τι σχέση έχει με το κείμενο του Νίκου Ξυδάκη, ακόμα δεν έχω κατάλαβει. ή μπορεί να μην κατάλαβα το πνεύμα του ΝΚ…
28 Οκτωβρίου 2008 στο 9:21 πμ
Αθήναιος
Ιησούς Χριστός Νικάει. Δεν επιχείρησα να σας πλασσάρω το honest reporting ως καλό ( αν και το βρίσκω έξοχο, προσωπικά) αλλά να δείξω ένα επιτυχημένο παράδειγμα μιας ομάδας χρηστών που μέσω διαδικτύου καταφέρνει να ασκεί αποτελεσματική πίεση στα παραδοσιακά μέσα. Δατς ωλ.
Ηλία, δεν σε ειχα κόψει για λαϊκό τύπο πρόθυμο να υπερασπιστεί την κάθε σαχλαμάρα, σόρρυ. Το statement είναι μεταφυσικό βέβαια.
28 Οκτωβρίου 2008 στο 4:36 μμ
ilias
Δυστυχώς ναι , info προλετάριος είμαι…